Sundhed og velfærd

Vi skal give flere muligheden for at blive forældre og grundlægge en familie

Vi skal give flere muligheden for at blive forældre og grundlægge en familie, skriver Venstres familieordfører.

Af Venstres familieordfører, Marlene Ambo-Rasmussen

5. maj 2021 kl. 14:23

En af livets helt store glæder er at få børn. Desværre er mange mennesker, som ønsker at blive forældre, udfordret af fertilitetsproblemer. Som familieordfører og mor er det helt afgørende for mig, at vi hjælper flere med at opfylde drømmen om at få børn.

Op til en fjerdedel af alle dem, der ønsker at få børn, oplever problemer med at blive forældre. Det er ikke bare en stor følelsesmæssig byrde for det enkelte par eller enlige, men også for familien og den nærmeste omgangskreds. Samtidig har vi som samfund stor interesse i, at flere danske børn sættes i verden.

Derfor ønsker Venstre, at der skal skabes bedre muligheder for de danskere, som er ufrivilligt barnløse. Af samme grund har vi netop lanceret tre konkrete forslag, der skal komme problemet med ufrivillig barnløshed til livs:

1.     Ret til gratis fertilitetsbehandling på privatklinik, hvis du har ventet over 30 dage

2.     Ret til 6 gratis forsøg med reagensglasbehandling

3.     Ret til gratis fertilitetsbehandling til barn nummer 2

Selvom ufrivillig barnløshed er anerkendt af WHO som en sygdom, der skal behandles på linje med alle andre sygdomme, er mennesker i fertilitetsbehandling i dag ikke omfattet af udrednings- og behandlingsgarantien. Det betyder, at ventetiderne er lange til trods for, at tid spiller en afgørende rolle i fertilitetsbehandling. Ved at give ufrivilligt barnløse ret til gratis fertilitetsbehandling på privat klinik, vil vi benytte kapaciteten i det private, sætte det enkelte menneske i fokus og formindske ventetiden.

Dertil kommer, at den nuværende begrænsning på antallet af forsøg for den enkelte er et problem. Vi ønsker, at ufrivilligt barnløse i alle landets regioner skal have mulighed for at modtage seks reagensglasbehandlinger pr. barn via offentligt finansieret behandling. Hvis vi øger antallet fra de nuværende tre til seks behandlinger, giver vi mere ro for den enkelte, og chancen for at blive gravid øges fra ca. 64 pct. til 83 pct.

Endelig vil vi fjerne brugerbetalingen til fertilitetsbehandling til barn nummer to til gavn for både den enkelte og det danske samfund. I 2020 blev der i gennemsnit kun født 1,67 barn pr. kvinde i Danmark. Det betyder, at vi bliver færre og færre, hvis fødselsraten ikke stiger. Det vil på sigt blive en udfordring for samfundet, fordi vi har brug for sunde og raske medborgere til at understøtte vores fælles velfærd og kultur. Derfor er det meget afgørende, at fødselsraten stiger over tid, og at flere mennesker ikke bare kan få ét ønskebarn, men ønskebørn.

En af de største gaver, man kan få i livet, er at få børn. Ufrivillig barnløshed er derfor også en tragedie for det enkelte menneske og et samfundsmæssigt problem, som vi med disse tre forslag ønsker at komme til livs.

Læs hele Venstres udspil her: Bedre hjælp til ufrivilligt barnløse.

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste