Sundhed og velfærd

Venstres velfærdsløfte: 69 mia. kr. mere til velfærd

Aktuelt: På Dansk Erhvervs Årsmøde i dag har statsminister Lars Løkke Rasmussen præsenteret Venstres velfærdsløfte. Foto: Jens Astrup

Uanset hvem der sidder for bordenden i Danmark efter valget, er udfordringen den samme: Der kommer flere ældre og flere børn i Danmark i de kommende år. Og det stiller større krav til velfærden og økonomien.

På grund af Venstres ansvarlige økonomiske politik er det med stor glæde, at vi i dag kan give danskerne et Velfærdsløfte: Frem mod 2025 afsætter vi i alt 69 mia. kr. til mere velfærd, så pengene følger befolkningsudviklingen. Og det gør vi vel at mærke uden skattestigninger.

Socialdemokratiet vil komme til at hæve de sociale ydelser til arbejdsløse indvandrere og flygtninge – og de vil finde pengene gennem højere skat for de arbejdende danskere. Det betyder f.eks. skat på mobiltelefoner og ekstra skat for iværksættere. Det er den forkerte vej for Danmark. Vi skal holde verdens næsthøjeste skat i ro, og vi skal bruge pengene på kernevelfærd – ikke på højere sociale ydelser til arbejdsløse indvandrere og flygtninge.

Da Venstre overtog ansvaret i 2015, overtog vi også et truende budgetunderskud på hele 50 mia. kr. Nu er der ryddet op, og Danmark har igen balance i økonomien. Der er skabt 168.500 private arbejdspladser ekstra, så vi i dag har det laveste antal offentligt forsørgede i mere end 30 år. Vi har gjort det langt mindre attraktivt at søge asyl i Danmark – faktisk er vi gået fra en 5. plads til en 17. plads i Europa, og vi har med en håndfast politik fået flere ikke-vestlige indvandrere i arbejde. Danmark har igen en sund økonomi, så vi kan bruge flere penge på velfærd.

Den gode økonomi og Venstres Velfærdsløfte betyder også, at vi fra næste år vil sløjfe omprioriteringsbidraget og frigøre mange millioner til uddannelse og undervisning.

Konklusionen er derfor helt klar: Kun med Venstre ved roret kan vi indfri Velfærdsløftet, samtidig med at vi holder skatten i ro. Vi kan sikre bedre velfærd – uden at det bliver dyrere at være dansker.