Boligpolitik

Usikkerhed koster andelsbolighavere dyrt

Ganske almindelige, danske familier i byerne bliver i disse år tabere på boligmarkedet. Jeg taler om de familier, der er en del af en andelsboligforening. Som andelsbolighaver skal de stå model til den usikkerhed på andelsboligmarkedet, som den nuværende regering skabte allerede tilbage i 2019.

Som andelsbolighaver mærker de også konsekvenserne af forsinkelsen af boligskattereformen.

Den nuværende regeringen har fra tidlig 2019 ønsket at lave et indgreb over for udlejningsejendomme, der også ville ramme andelsbolighavere. En ny analyse fra Danmarks statisk bakker dette op. Prisudviklingen på andelslejligheder peger pilen nedad. Det modsatte gælder for ejerboliger.

Boligskattereformens forsinkelse koster også andelsbolighavere med en utidssvarende offentlig vurdering. Og dem er der mange af. Familier, der har brug for at ændre deres boligstatus på grund af fx familieforøgelse eller jobskifte, er ladt håbløst i stikken.

Det er skidt for mobiliteten, og det er urimeligt, at danske andelsbolighavere på den måde skal sakke agterud i forhold til de, der har købt en ejerbolig. Venstre har kæmpet for at sikre et stabilt andelsboligmarked, men desværre begynder vi nu at se konsekvenserne af regeringens skabte usikkerhed.

Kommentar bragt i Berlingske d. 20. september 2020.