Sundhed og velfærd

Testkaos: Regeringen har sovet i timen

Venstres sundhedsordfører Martin Geertsen er dybt bekymret over regeringens håndtering af testsituationen.

På trods af løfter om det modsatte fra regeringen er der stadig alt for lange ventetider i hele landet for at blive testet for corona. Venstres sundhedsordfører, Martin Geertsen, kalder det ”fuldstændig uholdbart” og ser med stor bekymring på situationen.

Tilbage i august lovede Mette Frederiksen danskerne, at der ville være styr på testkapaciteten til efteråret. Desværre har regeringen endnu til gode at levere på løftet. For mens vi efterhånden er kommet et godt stykke ind i efteråret, så har ventelisterne vokset sig alenlange.

- Det her er dybt problematisk. Vi har en klokkeklar aftale med regeringen om, at 80 procent af danskerne skal kunne få en test inden for 24 timer, og 80 procent skal have svar dagen efter. Den aftale svigter regeringen lige nu. Og det går selvfølgelig ikke”, siger Venstres sundhedsordfører, Martin Geertsen.

De seneste måneder har myndighederne ellers slået fast, at testning af tusindvis af danskere er det bedste våben i kampen mod corona. Og for Venstre har det fra dag ét i corona-krisen været en absolut førsteprioritet at styrke testkapaciteten. Derfor fik Venstre skrevet det ind i en aftale med regeringen tilbage i august. Den aftale skal regeringen til at levere på.

- Det er fuldstændig afgørende for vores kamp mod corona, at der kommer styr på testningen. Regeringen har haft hele sommeren til at forberede sig til en ny situation med et stigende smittetal. Derfor undrer det mig i den grad, at situationen ser ud til nærmest at være kommet bag på regeringen, fortsætter Martin Geertsen.

Derfor foreslår Venstre nu, at regeringen hver uge skal komme med en opdatering fra myndighederne om ventetiden på test. Og at der samtidig bliver lavet en detaljeret handlingsplan med datoer og tal for udbygning af kapaciteten.

- Det er aldeles afgørende, at regeringen nu lægger sig i selen og får styr på det her. Vi har brug for løbende at vide, hvordan det går med testningen, så vi hurtigere kan sætte ind. Det er helt essentielt i vores fælles kamp for at bryde smittekæderne, slutter Martin Geertsen.