Boligpolitik

Regeringens boligudspil udstiller Socialdemokratiets desperation

Af Heidi Bank

14. oktober 2021 kl. 10:18

Tirsdag præsenterede regeringen deres nye boligudspil, eller som jeg vil kalde det et ”hovedstadsudspil”, hvor man vil finansiere prestigeprojekter i København ved at sende regningen til lejere i resten af landet. Kort sagt så bliver det familierne i Aabenraa, Assens og Aalestrup der kommer til at betale for nogle skævheder i København. Det mener vi i Venstre er forkert, og man burde i stedet se på hvordan problemerne løses lokalt i København.

Derudover er det også værd at bemærke timingen i regeringens udspil. Mange i socialdemokratiet ved godt, at man ved det kommende kommunalvalg risikerer at miste mange af de københavnske stemmer til især Enhedslisten, og at det er et muligt scenarie, at Enhedslisten ender med at blive det største parti i København. Det vil regeringen selvsagt gøre alt for at undgå, og derfor prøver man nu desperat at forføre de københavnske vælgere med udsigten til flere almene boliger. Det er valg-politik af værste skuffe, og det løser ikke udfordringerne på det københavnske boligmarked – tværtimod.

Jeg anerkender fuldt ud, at det er svært for almindelige danskere at få råd til at bo i København, men i stedet for at bruge milliarder på at bygge almene lejeboliger udover de der allerede er planlagt, så vil vi i stedet i Venstre arbejde på at bygge flere ejerboliger - det er det som danskerne efterspørger. Så hvis vi vil gøre det muligt for sygeplejersken, politibetjenten og pædagogen at have råd til at købe en bolig i hovedstaden - i landets storbyer, så kræver det, at vi bygger flere ejerboliger – det er den eneste måde at bremse de boligpriser, der i de seneste år har været på himmelflugt. Jeg kan ikke forstå regeringens eneste svar til mennesker med almindelig indkomster er at stavnsbinde dem til en boligtype, alment byggeri - hvis de drømmer om om at eje og kunne spare op i eget hjem.

Jeg er derfor både skuffet og overrasket over, at regeringens boligudspil kun har fokus på almene boliger, og hvis Venstre skal gå med i en fremtidig aftale, så kræver det, at regeringen fremlægger et udspil, der også har fokus på ejerboliger, og hvor man ikke sender regningen for de røde prestigebyggerier i hovedstaden videre til lejere i resten af Danmark.

Heidi Bank

Boligordfører

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste