Økonomi og vækst

Regeringen vil drøfte håndteringen af skatteregler for landejendomme med forligspartier

Fungerende Stephanie Lose tager bekymringerne om de nye vurderinger af landejendomme dybt alvorligt.

18. april 2023 kl. 16:08

Fungerende økonomiminister Stephanie Lose fra Venstre oplyser, at regeringen har aftalt, at skatteministeren onsdag holder møde med forligspartierne om håndteringen af de nye skatteregler for landejendomme.

Et bredt flertal i Folketinget besluttede tilbage i 2017 en ny ejendomsvurderingslov, som skal lette boligskatten for op mod fire ud af fem boligejere. Håndteringen af de nye skatteregler for landejendomme, som potentielt skal omkategoriseres, har imidlertid skabt usikkerhed.

Ejendomsvurderingsloven siger, at det er en ejendoms anvendelse, som afgør, hvordan den bliver vurderet og dermed beskattet. Før var det i praksis alene ejendommens størrelse, der var afgørende for beskatningen.

”Vi har i regeringen aftalt, at skatteministeren nu tager en drøftelse med partierne om udmøntningen af de nye skatteregler for landejendomme. Vi står selvfølgelig på mål for det nye boligskattesystem, som et bredt flertal i Folketinget har vedtaget, men implementeringen skal selvfølgelig være knivskarp. Den proces, der lige nu kører vedrørende landejendommene har skabt massiv bekymring og usikkerhed for de mennesker og familier, det handler om,” siger Stephanie Lose, fungerende økonominister.

Hun peger på, at det blandt andet vil være relevant at få vendt, om omkategoriseringen af landejendommene er præcise nok.

”Vi tager bekymringerne meget alvorligt, og vi har bedt skatteministeren se på de kritikpunkter, som er kommet ind. Det virker som om, at der er landejendomme, som risikerer at blive klassificeret skævt, og det skal vi have kigget på. Samtidig er der en overgangsordning, som vil være relevant for rigtig mange af dem, der ender med at opleve at få deres ejendom omkategoriseret, og jeg kan se, at kommunikationen om den har været noget uklar. Derfor har det været vigtigt for os, at der nu bliver taget initiativ til at vende det med partierne,” siger Stephanie Lose.

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste