Økonomi og vækst

Regeringen lander bred aftale om inflationshjælp til trængte danskere og virksomheder

Økonomi- og finansordfører Torsten Schack Pedersen og økonomiminister Troels Lund Poulsen er godt nok tilfredse med ny aftale om at give en økonomisk håndsrækning til trængte danskere og virksomheder.

10. februar 2023 kl. 13:35

Venstre og resten af regeringen har indgået en bred aftale om en ny inflationspakke, som sikrer økonomisk hjælp til bl.a. de ældre, børnefamilierne og udsatte købmænd i mindre byer.

Regeringen har sammen med SF, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige indgået en bred politisk aftale om en ny inflationspakke, der skal give en økonomisk håndsrækning til de hårdest trængte danskere og virksomheder.

Aftalen er ansvarlig og fuldt finansieret.

”Jeg er glad for, at det er lykkedes os at indgå en bred aftale med rigtig mange af folketingets partier. Det er en inflationspakke, der er med til at skabe mere økonomisk tryghed for de danskere og virksomheder, som er hårdest ramt af inflationen. For regeringen har det været vigtigt, at aftalen er balanceret og fuldt finansieret, så vi ikke puster til inflationen”, siger økonomiminister Troels Lund Poulsen.

I efteråret blev Danmark ramt af den højeste inflation i 40 år, og selvom inflationen heldigvis er aftagende, så er den stadigvæk historisk høj.

Der er derfor fortsat mange danskere og virksomheder, der er ekstra udfordret af de høje prisstigning på især energi og fødevarer.

Torsten Schack Pedersen, økonomi- og finansordfører, Venstre

Den nye inflationspakke på 2,4 mia. kr. kommer til at rumme en række initiativer, bl.a.:

• En ekstra check på 5.000 skattefri kr. til de pensionister, der modtager ældrecheck
  • Økonomisk hjælp til udsatte købmænd, bagere, slagtere mv. i små byer
  • Støtte til udsatte børnefamilier samt borgere, der har høje udgifter til medicin
  • Ekstra penge til afkoblingspuljen og fjernvarmepuljen, så flere danskere kan komme af med deres gasfyr

Venstres økonomi- og finansordfører, Torsten Schack Pedersen, er glad for, at der både er fundet penge til borgere, virksomheder og den grønne omstilling:

”Jeg er glad for, at vi med den nye aftale kan give en økonomisk håndsrækning til de folkepensionister, som er særligt hårdt ramt af de høje priser. Mange virksomheder har også været pressede pga. især højere energiudgifter", siger han og fortsætter:

"Derfor glæder det mig, at vi også har fundet penge til at give økonomisk hjælp til købmænd, bagere, slagtere mm. i de mindre byer. Derudover hjælper vi flere danskere væk fra at opvarme boligen med gas, så de kan komme over på grønnere alternativer. Hvilket er noget, som Venstre også foreslog før folketingsvalget”.

Torsten Schack Pedersen

Økonomi- og finansordfører