Økonomi og vækst

Optimismen er på vej tilbage i dansk økonomi

Af Stephanie Lose, økonomiminister og Venstres næstformand

16. maj 2024 kl. 14:34

Jeg har i dag fremlagt regeringens Økonomisk Redegørelse, som er regeringens bedste bud på udviklingen af dansk økonomi nu og den kommende tid.

Dansk økonomi er grundlæggende stærk og sund.

Økonomien er kommet stærkt ind i 2024. Beskæftigelsen er fortsat med at stige. Inflationen har ligget under 2 pct. i otte måneder i træk. Og danskernes købekraft stiger. Det er alt sammen positivt, og der er dermed god grund til, at optimismen er på vej tilbage.

Det kommer efter nogle år, hvor der ellers har været mange bekymringer for både danskerne og danske virksomheder. Høj inflation, stigende renter og krig i Europa.

Det er ikke tilfældigt, at dansk økonomi står et godt sted i dag og de kommende år.

Det er båret af stærke danske virksomheder rundt om i hele landet, der hver dag skaber værdi, vækst og arbejdspladser. Og af at flittige danskere går på arbejde. Mere end tre millioner er i dag i arbejde i Danmark.

Og så er det hjulpet på vej af, at skiftende regeringer gennem de sidste mere end 20 år har gennemført reformer, der har styrket dansk økonomi.

Det samme har denne regering. Blandt andet med en skattereform, som bliver indfaset fra næste år. Det er de største lettelser af personskatterne i 10 år for mere end 10 mia. kr. En kontanthjælpsreform, som sikrer, at det bedre kan betale sig at arbejde. Og initiativer, der sikrer mere kvalificeret, international arbejdskraft. Derudover har vi også fjernet modregningen i folkepensionen, så man ikke længere bliver trukket i sin pension, hvis man arbejder og tjener penge ved siden af.

Med reformer har regeringen og Venstre løftet den strukturelle beskæftigelse med mere end 29.000 fuldtidspersoner. Det sikrer mere arbejdskraft til private virksomheder og til velfærden. Derved har vi styrket dansk økonomi markant.

Men selvom det går godt i dansk økonomi, skal vi fortsat følge den økonomiske udvikling meget tæt. Der er stadig ustabilitet og usikkerhed omkring os. Det skal vi tage seriøst. Det handler om at sikre økonomisk tryghed for både danskerne og danske virksomheder.