Økonomi og vækst

Nu sætter vi retningen for en ambitiøs og ansvarlig digital udvikling

Af Marie Bjerre, Digitaliseringsminister og Linea Søgaard-Lidell, Digitaliserings- og IT-ordfører

20. november 2023 kl. 10:59

Venstre og regeringen vil med udspillet ”Danmarks Digitaliseringsstrategi – Ansvar for den digitale udvikling” investere knap 800 mio. kr. i at sikre en bedre digital fremtid for borgere og virksomheder.

Digitaliseringen åbner op for nye muligheder, men bringer samtidig nye udfordringer med sig. Derfor er der brug for en digitaliseringsstrategi, som sætter retningen og kommer med løsninger på nogle af de udfordringer, vi står over for.

Med strategien sætter vi en ambitiøs og ansvarlig retning for den digitale udvikling med 25 konkrete initiativer. Det er rettidig omhu, for i sidste ende handler det om, at vi skal handle nu, for at vi er rustet til en digital fremtid.

Vi skal sikre, at vi som borgere har de nødvendige kompetencer til at anvende, forstå og forholde os kritisk til digitale værktøjers muligheder og udfordringer. Derfor har det været vigtigt for Venstre at højne teknologiforståelsen hos vores unge. Med digitaliseringsstrategien afsætter vi netop midler til at indføre teknologiforståelse som nyt valgfag. Derudover gøres forståelsen for digitale teknologier til en del af de allerede eksisterende fag.

Kunstig intelligens er det seneste eksempel på, hvor hurtigt det går med den teknologiske udvikling. Kunstig intelligens kan være en del af løsningen på mange udfordringer, men den bringer også dilemmaer med sig i forhold til bl.a. misinformation og manipulation. Med digitaliseringsstrategien vil vi afsætte en økonomisk ramme til en helt ny strategisk indsats for ansvarlig udnyttelse af kunstig intelligens.

Vi har i strategien valgt at investere i konkrete digitale løsninger. Det er digitale løsninger, der blandt meget andet skal bidrage til en effektiv grøn omstilling gennem bedre udnyttelse af ressourcer og data, øge væksten gennem en øget digital omstilling af erhvervslivet, lette administrative processer samt styrke samarbejdet på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet.

Tiderne ændrer sig, og vi skal følge med. Vi er stolte af, at Venstre er med til at sætte en ansvarlig og ambitiøs retning for den digitale udvikling.