Økonomi og vækst

Lose om ambitiøst mål for iværksætteriet: Der skal ske noget

19. februar 2024 kl. 16:50

V-politikere og iværksættere mødtes mandag til debat om, hvordan vi gør Danmark til verdens bedste land at være iværksætter i. Skat, arbejdskraft og mere diversitet var hovedtemaerne, og der kom både nye og velkendte input på banen, som økonomiminister Stephanie Lose kan tage med ind i forhandlingerne om en ny iværksætterstrategi.

”Skal vi blive verdens bedste iværksætter- og vækstsætterland, skal der ske noget. Så skal vi gøre mere, end vi gør i dag”.

Sådan slog økonomiminister og næstformand i Venstre Stephanie Lose tonen an, da mere end 200 iværksættere, Venstre-politikere og forskellige interessenter var samlet mandag hos Dansk Erhverv i Børsen.

Der var med andre ord rigtig god interesse for at diskutere, hvordan Danmark bliver verdens bedste sted at være for driftige mennesker, der skaber fremtidens produkter, service, IT-systemer osv.

For det er målet for Venstre. Iværksætteri er det, der skal sikre vækst og velstand i årene fremover, og derfor er vi også nødt til at tale om de hæmsko, der findes.

Sammen med regeringen har Venstre afsat 1 mia. kr. til iværksætteriet, og heraf skal mindst halvdelen gå til skattelettelser rettet mod iværksætteriet, hvis det står til Venstre.

Og særligt skatter står i vejen for iværksætterne herhjemme, lød det flere gange i paneldebatterne. Særligt lagerbeskatningen skal der gøres op med, lød det på konferencen.

”Vi skal simpelthen holde op med at beskatte folk, før de har tjent pengene”, lød det samstemmigt fra CFO i Penneo Casper Christiansen og CEO i Blazar Capital Christian Arnstedt.

Christian Arnstedt (th), Blazar Capital, vil have gjort op med at beskatte penge, der endnu ikke er tjent.

Anders Riis, stifter af Swiipe, pegede desuden på, at det skal være nemmere at tiltrække udenlandske talenter ved at sænke beløbsgrænsen, og at man skal gøre det nemmere at give medarbejderaktier.

"Vi mangler hele tiden techtalenter, og der er virkelig hård konkurrence om dem. Det forsinker vores vækstrejse", sagde han.

Sidst, men ikke mindst rundede ligestillingsminister Marie Bjerre konferencen af med et panel af kvindelige iværksættere, der debatterede, hvordan vi får flere som dem selv.

”For mit eget vedkommende manglede jeg simpelthen rollemodeller, da jeg kastede mig ud i at blive iværksætter”, lød det fra Louise Bjerre, der har stiftet virksomheden IGEN, mens Frederikke Antonie Schmidt, CEO i Roccamore, eksemplificerede, hvordan kvinder bliver behandlet anderledes end mænd.

Louise Bjerre, IGEN, Louise Ferslev, MyMonii, digitaliseringsminister Marie Bjerre og Frederikke Antonie Schmidt, Roccamore, diskuterede udfordringer for kvindelige iværksættere.

”Jeg er ikke bare én gang, men to gange blevet bedt om at lave et roadmap over mit familieliv. Altså hvornår jeg har tænkt mig at få børn, holde barsel osv. Det har jeg aldrig hørt om, at mænd er blevet bedt om”, sagde Roccamore-stifteren blandt andet.

Dermed kom der masser af input til Venstre og regeringen, når der inden længe skal forhandles en ny iværksætterstrategi på plads.