Økonomi og vækst

Lose: Dansk økonomi lander blødt, men stadig brug for ansvarlige reformer

Af Stephanie Lose

17. maj 2023 kl. 13:11

Fungerende økonomiminister og Venstres næstformand, Stephanie Lose, har i dag offentliggjort regeringens nye prognose for dansk økonomi, Økonomisk Redegørelse. Prognosen viser, at det går bedre i dansk økonomi, end vi kunne have frygtet. Det skyldes især, at skiftende regeringer – bl.a. med Venstre i spidsen – har ført en økonomisk ansvarlig politik, der ruster os til svære tider.

På et pressemøde i Økonomiministeriet i dag fremlagde Stephanie Lose regeringens nye prognose for dansk økonomi. Den viser, at dansk økonomi står stærkt trods udfordringer som høje renter og høj inflation.

”Danmark er på vej til at styre uden om en alvorlig økonomisk krise, og det går bedre, end vi kunne have frygtet. Det glæder mig, og det er godt nyt. Når dansk økonomi står så stærkt på trods af svære tider og lægger an til en blød landing, skyldes det i høj grad, at skiftende regeringer – bl.a. med Venstre i spidsen – har ført en økonomisk ansvarlig politik og gennemført reformer, der styrker dansk økonomi”, siger Stephanie Lose.

Prognosen fra Økonomiministeriet viser, at væksten stiger svagt, beskæftigelsen er stadig meget høj, og inflationen falder for sjette måned i træk. Og så vurderer prognosen, at vi har været igennem en stor del af faldet på boligmarkedet, og at boligpriserne vil stabilisere sig allerede næste år.

Det er godt nyt, siger Stephanie Lose:

”Jeg glæder mig over, at inflationen falder mærkbart. Men den skal stadig længere ned. Rigtig mange danskere er presset på grund af de høje priser, så det er helt afgørende, at vi fortsat holder skarpt øje med udviklingen og fører en ansvarlig økonomisk politik, som skaber tryghed for danskerne og danske virksomheder”.

Men selvom der er flere positive ting i prognosen, så er der fortsat mangel på arbejdskraft i både den offentlige og private sektor. Det kræver, at vi fortsat gennemfører ansvarlige reformer.

”Mange private virksomheder mangler medarbejdere, så de kan holde alle deres hjul i gang. Det skal vi hjælpe dem med at kunne få. Og på landets sygehuse, i ældreplejen og i vores daginstitutioner oplever de også mangel på medarbejdere. Det en stor samfundsmæssig udfordring, og det skal vi have løst. Derfor skal vi fortsat gennemføre ansvarlige reformer, som øger beskæftigelsen, og vi skal sikre mere kvalificeret, international arbejdskraft”, siger Stephanie Lose.

Du kan læse mere om Økonomisk Redegørelse her.

Stephanie Lose

Næstformand for Venstre