Sundhed og velfærd

Foruroligende og samtidig dybt tragisk

Af Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen

Danskernes sundhed kommer først og er uden diskussion det vigtigste under denne coronapandemi, der har ramt hele verden og til stadighed påvirker vores liv og hverdag.

Sygdommen har medført en masse problemer for hele befolkningen på såvel det private som det erhvervsmæssige plan. Senest med den både foruroligende og samtidig meget triste melding fra regeringen om, at virus nu via mink er muteret på en sådan måde, at det kan true virkningen af en fremtidig vaccine, hvis ikke der handles resolut.

Syv kommuner i Nordjylland er nu på det nærmeste blevet afskåret fra omverdenen, og hele den danske minkbranche skal nu lukkes ned hurtigst muligt, og alle mink skal aflives.

Det er på godt nordjysk rigtig træls for indbyggerne i de syv kommuner, og jeg føler virkelig med dem i denne situation, hvor deres hverdag på det nærmeste lukkes ned til et minimum på samme måde, som vi så det i hele landet i foråret. Vi skal selvfølgelig have hjulpet nordjyderne og det nordjyske erhvervsliv så godt som muligt.

Det er imidlertid også mit håb, at der kan lukkes op for hele Nordjylland igen om fire uger, hvor den nye smittevariant forhåbentlig er blevet inddæmmet.

I forhold til minkbranchen ser det desværre meget mere dystert ud. Mange minkavlere har gennem generationer skabt et livsgrundlag, som nu på brutal vis er blevet lukket ned fra den ene dag til den anden. Det kan kun betegnes som dybt tragisk, og jeg føler virkelig med hver enkelt minkavler, med deres familie, med deres ansatte og med alle de underleverandører og følgeerhverv, der nu også er ramt af denne følgevirkning af coronapandemien.

Der er ifølge regeringen ingen anden udvej end at slå alle danske mink ihjel, og selv om Venstre – og Folketingets andre partier – endnu en gang kun har fået en orientering og ikke er blevet inddraget i beslutningen, har vi intet grundlag for at sætte spørgsmålstegn ved sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Vi skal ikke på nogen måde gamble med sundheden for danskerne og resten af verdens befolkning. Men jeg bliver simpelthen nødt til at understrege, at når man beslutter noget så alvorligt med så stor betydning for så mange, burde man have involveret Folketingets partier. Derfor har vi også foreslået en ny epidemilov, så det bliver normalen fremover.

Der er imidlertid ingen vej uden om aflivningen af de danske mink i den nuværende situation. Minkavlerne bør dog naturligvis have fuld erstatning, når de udsættes for en de facto ekspropriation. Deres erhverv nedlægges, og vi skylder som samfund ganske enkelt at give dem en fuldgod erstatning.

Det vil Venstre kæmpe hårdt for i de kommende uger.