Økonomi og vækst

En milliard skal imødegå besparelser i kommuner og regioner

Af Jakob Ellemann-Jensen og Sophie Løhde

24. august 2023 kl. 17:18

Dansk økonomi står på et stærkt fundament. Danmark er nu blandt de lande i EU, hvor inflationen er aftaget hurtigst og blandt de laveste. Og beskæftigelsen er fortsat tårnhøj. Det skal vi glæde os over. Men vi står også et andet sted i dag, end vi gjorde for et år siden.

Sidste efterår havde vi en historisk høj inflation på omkring 10 pct. Det gjorde – og gør - ondt på mange familier, virksomheder, kommuner og regioner, som i den grad kan mærke de stigende priser.

Hos kommuner og regioner kan det være svært at få budgetterne til at hænge sammen, hvor der nogle steder skal spares.

Derfor har regeringen i dag meldt ud, at vi afsætter en milliard kroner til at imødegå de besparelser. Vi ved godt, at det ikke løser alle problemer. Men forhåbentlig kan det være en håndsrækning i en svær situation.

Når vi kan gøre det, skyldes det, at dansk økonomi er robust. Og vi fører en ansvarlig økonomisk politik, der giver mulighed for at kunne manøvrere og prioritere, når der er brug for det.

Efteråret i regeringen og den kommende politiske sæson
Den nye valuta i dansk politik er evnen til at tiltrække og tilknytte dygtige medarbejdere. Der er stadig mangel på arbejdskraft. Derfor vil regeringen i den kommende politiske sæson fremlægge forslag til reformer, som styrker dansk økonomi, sikrer arbejdskraft og skaber nye arbejdspladser i de kommende år.

På den korte bane kommer vi i næste uge til at fremlægge regeringens forslag til en finanslov for 2024.

Det vil være en ansvarlig finanslov, som først og fremmest er afstemt den økonomiske situation, men som også indeholder en række vigtige økonomiske prioriteter – nogle har vi allerede offentliggjort:

Vi investerer i erhvervsuddannelser. Så flere unge mennesker uddanner sig til SOSU’er, tømrer og elektriker.

Vi investerer i vores landdistrikter. Fordi det skal være lettere at bo og leve i hele Danmark. Og fordi vi ønsker et Danmark i balance.

Og så afsætter vi en ramme til en iværksætterpakke. Fordi det skal være endnu mere attraktivt at starte og drive virksomhed i Danmark.

Regeringen vil også senere i år præsentere sin 2030-plan
Planen vil lægge sporene for den økonomiske politik i de kommende mange år. Det vil også være her, hvor vi kommer nærmere, hvornår de mange initiativer fra regeringsgrundlaget – herunder det omfattende reformprogram – skal sættes i søen. Vi har allerede peget på fire centrale spor for efteråret, der også vil afspejle sig i 2030-planen, og som er afgørende for bedre velfærd og mere vækst:

Skat og løn. Fordi det skal være mere attraktivt at arbejde.

Frisættelse. Fordi den enkelte pædagog, lærer og sygeplejerske skal have mere albuerum. Og så vi kommer til at fjerne unødigt papirnusseri i den offentlige sektor.

Vækst og grøn omstilling. Fordi klimaforandringer er alvorlige. Det har vi igen set her i sommer med naturbrande, oversvømmelser og hagl på størrelse med snobolde. Det er vores generations største udfordring.

Uddannelse. Fordi det også handler om, hvilke kompetencer den enkelte og virksomhederne har brug for.

Dansk økonomi har klaret sig godt i svære tider. Og denne regering kommer til at gøre, hvad der skal til for at sikre, at Danmark og dansk økonomi også kommer godt videre og er rustet til fremtiden.

Vi ser rigtig meget frem til at fortsætte arbejdet og komme i gang med den nye politiske sæson.

Jakob Ellemann-Jensen

Hovedbestyrelsesmedlem