Økonomi og vækst

Det skal være lettere at være iværksætter i Danmark

Venstres erhvervsordfører, Hans Andersen, sætter ord på Venstres prioriteter til en kommende strategi for iværksættere

2. juni 2023 kl. 10:51

Det skal være lettere at være iværksætter i Danmark. Derfor kommer Venstre nu med fire prioriteter, som er konkrete forslag til, hvordan vi kan styrke danske iværksættere. Prioriteterne er samtidig oplæg til regeringens iværksætterstrategi, som præsenteres efter sommerferien.

Det skal være meget lettere at være iværksætter i Danmark.

Sådan lyde budskabet fra Venstres erhvervsordfører i dagens Børsen, som nu er klar med et udspil på fire prioriteter, som skal kommer forud for at regeringen efter sommerferien vil præsentere sit udspil til en ny iværksætterstrategi.

"Jeg synes det er vigtigt vi tager fat på debatten nu, inden regeringen kommer med en iværksætterstrategi. Der er ikke nogen tvivl om, at det her er meget vigtigt for Venstre,” siger Hans Andersen.

Iværksættere skaber økonomisk vækst og arbejdspladser og er kendetegnet ved deres innovative og nytænkende tilgang til problemløsning. Venstre mener, at vi mere end nogensinde har brug for netop innovative løsninger, hvor dygtige iværksættere kan skabe positive forandringer inden for en lang række områder.

“Vi skal have løst problemet med, at for få virksomheder herhjemme vækster sammenlignet med f.eks. Sverige. Iværksætterne er dem, der skal finde løsningerne på klimaudfordringer, manglen på arbejdskraft osv.,” siger Hans Andersen.

Lige nu har regeringen afsat 300 millioner til en ny strategi. Men for Venstre er det et minimumsbeløb.

"Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi kommer fra et andet sted. Vi vil gerne endnu længere op, fordi vi oprindeligt foreslog et milliardbeløb", siger Hans Andersen og fortsætter:

"Vi har travlt med det her, når man ser på, hvad der sker i iværksættermiljøer rundt om i verden".

Venstres fire forslag til en ny iværksætterstrategi:

• Lettere adgang til risikovillig kapital.
  • Lettere at give medarbejdere medejerskab over virksomheden - herunder bedre muligheder for medarbejderaktier.
  • Styrkelse af det offentlig-private samarbejde, så flere iværksættere kan komme i betragtning til opgaveløsning i det offentlige.
  • Styrke vilkårene for kvindelige iværksættere, så potentiale ikke går tabt.

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste