Økonomi og vækst

Dansk økonomi har stadig behov for flere ansvarlige økonomiske reformer, hvis vi skal løse manglen på arbejdskraft

Af Torsten Schack Pedersen

23. maj 2023 kl. 17:41

Danmarks økonomi står stærkt. Og det understreges af, at det økonomiske råderum er blevet større. Når det økonomisk råderum er blevet opjusteret, skyldes det ansvarlige økonomiske reformer, der har bidraget til den meget høje beskæftigelse i Danmark.

Brede flertal af Folketingets partier har historisk taget ansvar for Danmark. Venstre har som det eneste parti været med i alle de vigtigste aftaler, der har sikret dette fundament. Det er grunden til, vi kan stå med de meget gode nyheder, at Danmarks økonomi i det store hele er i god form.

Den sunde økonomi har muliggjort, at regeringen i dag kunne præsentere en ny sundhedspakke, der sikrer 5 mia. kr. ekstra til sundhedsvæsenet, herunder til Kræftplan V og flere midler til psykiatrien. Vi står med nogle store udfordringer i vores sundhedsvæsen, særligt på kræftområdet, som vi skal løse. Derfor er det positivt, at vi nu kan prioritere markant flere midler til området.

Samtidig står det danske samfund lige nu med en stor gennemgribende udfordring; mangel på arbejdskraft. Vores unge, gamle og syge borgere fortjener at få den nødvendige omsorg og pleje, og derfor mangler vi flere dygtige pædagoger, SOSU’er og sygeplejersker.

Og vores dygtige virksomheder skriger ligeledes på arbejdskraft. Vi mangler dygtige faglærte, der kan udskifte de gamle vinduer og fikse bilen, når den trænger, og vi mangler ingeniører, fysikere og elektrikere, der kan sikre, at vi når i mål med den grønne omstilling.

Vi har allerede gjort en del for at løse udfordringen med den manglende arbejdskraft, men der findes ikke en snuptagsløsning. Det er derfor, vi har bedt danskerne om at bidrage lidt mere ved at afskaffe Store Bededag som helligdag. Det bidrager nemlig til at tilvejebringe en del af den nødvendige arbejdskraft, som skal til for at vores erhvervsliv kan præstere og for at sikre hænder og hoveder nok til den høje niveau for offentlig velfærd, som vi alle ønsker og forventer.

Dansk økonomi står stærkt på grund af reformer, men manglen på hænder skal løses, og vores robuste økonomi kommer kun via ansvarlige økonomiske reformer. Derfor er der fortsat behov for svære, men nødvendige reformer.

Torsten Schack Pedersen

Økonomi- og finansordfører