Økonomi og vækst

Tryghed for boligejerne

I dag er en god dag for de danske boligejere. Og lad os springe direkte til det vigtigste: Når vi får nye ejendomsvurderinger, skal ingen nuværende boligejere betale mere i boligskat, end de ellers skulle have gjort. Og med regeringens plan for et nyt boligskattesystem får Danmark et nyt og forbedret boligskattestop, som skal sikre, at ingen dansk boligejer skal ligge søvnløs og frygte at blive beskattet ud af sit eget hjem.

At købe bolig er for mange danskere en kæmpe økonomisk beslutning, ja, faktisk er det ofte den største økonomiske beslutning i livet. Og netop derfor er der også brug for et robust og rimeligt boligskattesystem. Sådan er det ikke i dag, hvor rigtig mange – på trods af skattestoppet på ejendomsværdiskat – har oplevet voldsomme skattestigninger i grundskylden. Og på samme tid kan de nye ejendomsvurderinger fra 2019 føre til betydelige stigninger i boligskatten. Derfor er der brug for handling.

For det første vil vi sikre, at det ikke bliver boligejerne, der skal betale for upræcise og skæve vurderinger. Derfor vil vi give de boligejere, der har betalt for meget i boligskat de senere år, deres penge retur med renter.

For det andet vil vi sikre, at ingen boligejere skal betale mere i boligskat, når de nye ejendomsvurderinger kommer. Derfor sænker vi satserne for både ejendomsværdiskatten og grundskylden fra 2021, og vi vil give en lang række boligejere en permanent skatterabat, så de ikke kommer til at betale mere, end de ellers ville have gjort.

For det tredje forbedrer vi fra 2021 boligskattestoppet. Det betyder, at begge boligskatter låses fast og kun kan stige i takt med lønningerne. Stiger værdien af boligen mere end lønningerne, indefryses den ”ekstra” skattebetaling, så den først skal betales, når boligen sælges.

Det er tryghed for de danske boligejere.