Økonomi og vækst

Venstre sikrer bedre vilkår for familievirksomheder – til gavn for lokalsamfundene og for Danmark

Af Hans Andersen, Erhvervsordfører og Kim Valentin, erhvervsskatteordfører

16. november 2023 kl. 14:45

Med Venstre i spidsen lykkes det nu både at sænke generationsskiftebeskatningen fra 15 pct. til 10 pct., samt at sikre meget mere rimelighed og gennemskuelighed med et retskrav på en skematisk model for værdifastsættelse.

Det er godt nyt for de familieejede virksomheder, og det er godt for hele Danmark.

For de godt 60.000 familieejede virksomheder i Danmark findes i alle hjørner af vores land. De er særligt vigtige i lokalsamfund uden for de store byer, hvor de er rammen om tre ud af fire af de lokale private arbejdspladser. Mange steder er de en vigtig del af den lokale historie og selvopfattelse og så understøtter ofte lokale aktiviteter og foreningsliv – deres rolle er således end bare lokale arbejdspladser.

De ligger ikke i Billund eller Nordborg, fordi det er det sted på landkortet, der sikrer maksimal omsætning eller fortjeneste. De ligger i lokalområder i hele Danmark, fordi de hver især nærer en særlig veneration for lokalområdet og de lokale arbejdspladser. De har ofte fået central rolle i lokalsamfundet, fordi de har en særlig veneration for netop det lokalområde, hvor de er etableret og har udviklet sig.

Familievirksomheder er alt fra store globale erhvervssucceser som Danfoss, Lego og Jysk til den lokale købmand, tømrer og maskinfabrik. Ni ud af ti små og mellemstore danske virksomheder er familieejede, og tilsammen danner de familieejede virksomheder rammen om 850.000 danskeres arbejdsliv.

Den tidligere regering havde ikke rette blik for de familieejede virksomheders rolle i samfundet. Det har derfor været afgørende for Venstre i regering at sikre bedre vilkår for familievirksomhederne, fordi vi anerkender, at det er til gavn for lokale arbejdspladser i hele landet.

Der har frem til nu været en alt for stor usikkerhed om værdifastsættelsen af virksomhedernes beskatningsværdi, når virksomheden overdrages fra far og mor til søn eller datter. Usikkerheden om den korrekte beskatningsværdi skyldes, at der beskattes af fremtidige vækstmuligheder. Men fremtiden er som bekendt svær at spå om, og der findes ikke et enkelt eviggyldigt regnestykke. I sidste ende har det været op til skattemyndighederne og værdibestemmelsen har alt for ofte været alt for tilfældig. For en virksomhed kan den usikkerhed gøre det umuligt at planlægge et generationsskifte, og sværere blev det kun af, at den tidligere regering valgte at hæve skatten til 15 pct.

Det er ikke godt nok. For vi må og skal værne om de lokale vækstmotorer. Vi må aldrig glemme, at det er virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser til gavn for Danmark og det danske velfærdssamfund. Under den tidligere regering virkede det til tider som om, at man hellere så et til-salg-skilt foran virksomhedens hovedkontor end vækst i dens regnskabsbøger. Dermed risikerede vi, at vi ville se gode danske virksomheder skabt af dygtige danske iværksættere ende på udenlandske hænder til stor sorg for de lokalsamfund, som er afhængige af dem.

I Venstre er vi derfor meget tilfredse med, at det er lykkes at sænke skatten fra 15 pct. til 10 pct. Og ikke mindst er det kun rimeligt, at vi med et retskrav på en skematisk værdi nu sikrer gennemskuelighed for virksomhederne, så de har mulighed for at vide, hvilken værdi de beskattes ud fra. Det er ikke kun en glædelig nyhed for virksomhederne – det er også en glædelig nyhed for lokalsamfundene og for Danmark.