Økonomi og vækst

Skatteunddragelse skal bekæmpes internationalt

Foto: Colourbox

I Danmark betaler vi nogle af verdens højeste skatter. Det er de danske skatteydere, vi kan takke for vores sygehuse, vores skoler, vores daginstitutioner – ja for hele vores fælles velfærdssamfund.

Derfor er det også os alle sammen, der bliver snydt, hvis nogen vælger at gemme deres formuer langt væk fra Danmark med det formål at slippe for at betale til det fællesskab, vi alle nyder godt af.

Det er ikke i orden at snyde i skat. Vi skal politisk gøre alt, hvad vi kan, for at tage et opgør med dem, der på kreative måder forsøger at krybe uden om skattebetalingen. For nok er skatten høj i Danmark, og i Venstre vil vi gerne have den sat ned - men løsningen er aldrig at snyde.

Da et omfattende læk fra det panamanske advokatfirma Mossack Fonseca i sidste uge afslørede, hvordan firmaet har hjulpet flere tusinder mennesker med at skjule formuer for myndighederne, ja, så blev jeg meget forarget. Det er naturligvis ikke i sig selv ulovligt at have en bankkonto i udlandet – men mistanken ligger nær, at nogle af konstruktionerne, som også danske banker har hjulpet til med, er blevet brugt til skattespekulation.

Skal man alligevel pege på noget positivt i hele sagen, så er det, at den har givet anledning til tiltrængt selvransagelse hos nogle danske banker.Skatteminister Karsten Lauritzen har derudover taget fat i skatterådgiverbranchen i Danmark, herunder revisorer, banker og rådgivere, for at sikre, at man opererer inden for lovens rammer og ikke hjælper rigmænd eller andre med at snyde i skat.

Der er desværre ikke nogen snuptagsløsninger, hvis vi skal problemet helt til livs. For Danmark kan ikke løse problemet alene. En løsning må bygge på internationale aftaler, fordi skatteunddragelsen netop er et internationalt fænomen, hvor penge flyttes over på den anden side af jorden. Og når Panama-lækagen netop berører flere lande, så er det en oplagt mulighed for at indlede en styrket international indsats mod skattesvindel.

At indføre flere danske særregler vil ikke være til meget hjælp, og det er næppe realistisk, at skattely-lande vil lytte, hvis Danmark står alene i kampen. Men vi kan være stolte af, at Danmark faktisk er et af de lande, der gør allermest i kampen mod skattesnyd. Derfor skal vi udnytte vores position til at sætte skub i en international proces, hvor vi i langt højere grad skal have held med effektivt at bekæmpe skatteunddragelse.