Økonomi og vækst

Milliardinvestering i danskernes sikkerhed

Regeringen vil styrke Danmarks sikkerhed

Med Venstres sommergruppemøde i Faaborg har vi i dag indledt en ny politisk sæson. Og der er nok at tage fat på i kølvandet på en sommer, som på lange stræk har været præget af international uro og nye terrorangreb.

Fundamentalistisk vold er desværre blevet en del af den nye virkelighed i Europa.

I Nice så vi, hvordan en lastbil blev brugt som terrorvåben midt i fejringen af den franske nationaldag – en fest udviklede sig til en massakre, og flere end 80 uskyldige mennesker måtte lade livet i en fuldstændig ulige kamp. Og med flere uhyggelige angreb har terroren også ramt Tyskland og Belgien.

Jeg tror, at mange danskere sidder tilbage med en knugende fornemmelse i maven og spørger sig selv, hvad fremtiden bringer, og om terroren atter vil ramme Danmark. Den bekymring er reel. Og den må og skal vi handle på.

Derfor vil regeringen i forbindelse med 2025-planen afsætte et milliardbeløb til en række målrettede initiativer for at styrke vores nationale sikkerhed. Vi vil forstærke vores forsvar, vores politi og vores efterretningstjenester, så Danmark er beskyttet bedst muligt mod de konflikter og de terrorangreb, som for tiden alt for ofte rammer det europæiske kontinent.

Klik her, og del budskabet på Facebook.

Myndighederne gør alt, hvad de kan for at passe på os. Men kampen bliver sværere, mere brutal og ikke mindst mere ulige, når selv en lastbil kan bruges som våben. Derfor er det så vigtigt, at vi får fremtidssikret vores økonomi, så vi også i fremtiden har de nødvendige økonomiske muligheder for at investere i vores fælles tryghed og sikkerhed.

Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at danskerne både nu og i fremtiden kan leve en tryg, fri og fredelig tilværelse i et af de bedste lande i verden.