Marianne Lynghøj

EP-kandidat

Folketingskandidat

Hvem er jeg?

Jeg bor nord for København med min kæreste Emil. Jeg stiller op til valget til Europa-Parlamentet for Venstre, fordi jeg vil gøre klimamål til klimahandling.

Et sikkert EU er et bæredygtigt EU. Siden Putin invaderede Ukraine, har EU brugt næsten 200 milliarder euro på at købe fossil energi fra Rusland. Det er penge, der ryger direkte ned i Putins krigsmaskine. Tænk, hvis vi brugte de penge på at skabe et grønt og sikkert Europa, hvor vi er uafhængige af sort russisk energi.

Erhvervslivets innovative, grønne løsninger skal være kernen af et klimaneutralt EU, hvor bæredygtighed samtidig skaber velstand og frihed. Den europæiske forbruger skal mærke, at det grønne valg er det billigste og mest attraktive valg. Det er sådan, vi skaber en klimaneutral økonomi i EU.

Jeg er din stærke, liberale og grønne stemme i Europa-Parlamentet i de kommende fem år.

Mine mærkesager

Mine fem løfter til dig for et sikkert, frit og grønt Europa:

Det grønne valg skal være det billige valg, og derfor skal vi have en fælles, ensartet europæisk CO2-afgift.

Totalt stop for Putins sorte energi. Energiinfrastrukturen skal udbygges med kernekraft og grøn energi fra solceller og vindmøller.

Grøn afbureaukratisering. EU skal skabe ensartede, enkle, grønne krav og fjerne to regler, hver gang der indføres en ny.

Vi skal have et europæisk klimamærke, der gør det nemt at vælge grønt. ·

Lovgivningen skal op i et helt andet tempo, fordi nye, grønne løsninger sidder fast i gammelt bureaukrati. Det skader den grønne omstilling. Med en grøn fast-track i EU skal vi have nye grønne løsninger hurtigt på markedet.

Storkreds:

Nordsjælland

Telefon:

Kreds:

Rudersdal

Følg Marianne Lynghøj

Pressebillede i høj opløsning:

Hent her