1998: Et smerteligt valgnederlag

Ved valget i 1998 stod Venstre stærkt. Partiet havde længe ligget flot i meningsmålingerne, og medlemsmæssigt var det blevet Danmarks største parti. Rollerne mellem De Konservative og Venstre var byttet om, så Venstre nu blev betragtet som leder af oppositionen.

Rent organisatorisk blev Venstres valgkamp i 1998 afviklet yderst professionelt, og SR-regeringen, der i forvejen var upopulær pga. stigende skatter, følte sig presset. I valgkampens sidste dage greb Socialdemokratiet ned i posen med beskidte tricks. De fik Boligselskabernes Landsforening og Lejernes Landsorganisation til at indrykke en annonce med et billede af Uffe Ellemann-Jensens hus. Teksten lød ”Er det lejerne, der skal betale for Jensens skattelettelse”.

Skræmmekampagnen lykkedes, og tusinder af lejere skiftede i sidste øjeblik mening. Men løbet blev tæt. Den 11. marts 1998 blev en dramatisk valgnat. Løbet var så tæt, at afgørelsen til sidst lå på Færøerne, hvor to mandater skulle fordeles. Resultatet blev, at det færøske Socialdemokrati fik 179 stemmer flere end det borgerlige Sambandspartiet. Nyrup havde vundet sit 90. mandat og kunne fortsætte.

For Venstre var det en enorm skuffelse. Allerede dagen efter overlod Uffe Ellemann-Jensen stafetten til næstformand Anders Fogh Rasmussen. En ny æra kunne begynde.