Venstre

Venstre på Folkemødet: Kampfly, kærlighed og quiz

17. juni 2023 kl. 18:55

Folkemødets tredje og sidste dag havde mindst lige så meget saft og kraft, som de to foregående dage, hvor højdepunktet særligt var Troels Lund Poulsens tale på Hovedscenen. Derudover var der quiz, konkurrencer og kærlighed i haven ved Venstres Hus.

Det startede med Venstre-classic og sluttede rørende, da fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen holdt sin tale på Folkemødets Hovedscene lørdag.

Fra at tale om bedre forhold for erhvervslivet, særligt iværksætteri, gik talen over i en fuldtonet støtteerklæring til ukrainernes frihedskamp. Særligt rettet til den ukrainske forsvarsminister, som Troels Lund stolt kaldte sin ven fra talerstolen:

“Vi kommer ikke til at svigte jer. Jeres kamp er også vores kamp. I kan regne med Danmark”, lød det fra Lund Poulsen, som i talen åbnede for at sende danske F-16-fly til Ukraine.

Før vi dog nåede så langt, påtog politisk ordfører Morten Dahlin sig rollen som vært for en musikalsk trio bestående af Bertel Haarder, Søren Pind og kapelmester Henrik Krogsgaard. De diskede op med sang og lidt fornøjelig small talk.

Dahlin ville bl.a. vide, om 78-årige Haarder mon stadig har travlt, når han deltager i Folkemødet.

“Njae, i år har jeg droslet ned til kun 19 møder”, lød det underspillede svar, der udløste både et let grin fra publikum og en hurtig replik fra Pind:

“Ja, vi bliver jo alle ældre”.

Vi er så glade ved den dreng, lød det fra Venstre-nestorerne Bertel Haarder og Søren Pind om Venstres nuværende politiske ordfører Morten Dahlin, da de sammen var på Folkemødets Hovedscene lørdag.

Vi hopper fra den lette stemning tilbage til Troels Lund Poulsens tale, som kredsede sig om, at Danmark inden længe går i gang med at oplære ukrainske piloter i at flyve F-16-fly.

Men selvom regeringen bakker op om på sigt at donere vores fly til Ukraine, så er det ikke så lige til, forklarede ministeren:

“Danmark kan ikke donere kampfly alene. Det kræver en koalition af lande. Vi kan heller ikke beslutte det alene, da det kræver amerikansk tilladelse, fordi F-16 er et amerikansk udviklet fly”, sagde han.

Her sluttede dagen ingenlunde for den fungerende forsvarsminister, der deltog i en af lørdagens mest interessante debatter, men det vender vi tilbage til.

For man siger, at i krig og kærlighed gælder alle kneb. Og vi vender netop fra krig til kærlighed i haven ved Venstres Hus, hvor ægteparret Schack, Louise og Torsten, gav en indsigt i, hvordan man får livet til at glide med to travle politiske karrierer, børn, hund og hus.

“Det er heller ikke altid nemt, men jeg tror, vi kunne imponere de fleste globale logistikvirksomheder med vores planlægning”, lød det fra en oplagt og solbrun Torsten Schack Pedersen, der blev suppleret med en anekdote fra sin hustru:

“Da jeg blev valgt ind i Folketinget i 2007, havde vi en 8 uger gammel baby, som fik kolik tre uger inden, dvs. den dag valget blev udskrevet. Det blev ikke til meget søvn i den periode, men vi klarede det”.

Louise og Torsten Schack fortalte om, hvordan man holder sammen i 25 år i politik.

Men nok kærlighed for nu, for Folkemødets sidste dag stod i konkurrencernes tegn for flere Venstre-folk.

Ovre hos Politiken var VU-formand Maria Ladegaard nemlig i finalen i DM i debat. Her endte hun på en flot andenplads, kun et mulehår efter vinder Mathias Kring Niebuhr.

De to mødtes ansigt til ansigt i løbet af finalen og leverede en levende, engageret og fremragende debat, som lokkede så mange tilhørere til, at der måtte lukkes for adgang til sceneområdet.

Engagement var der også masser af i en anden konkurrence, da indenrigs- og sundhedsminister - og Matador-nørd - Sophie Løhde blændede op for en quiz i en af alletiders bedste tv-serier.

For hvem er det i serien Matador, der kun har haft 4 sygedage på 42 år og mener, at de unge nu til dags lægger sig, bare de nyser? Og hvilken dato og årstal blev første afsnit af serien egentlig sendt?

Det var der rent faktisk tilstedeværende, der vidste, og så løb holdet med Kaare Dybvad Bek (S), Bjørn Brandenborg (S) og Kim Valentin (V) med sejren.

Som et tandhjul, der ikke har fået fedt en hel sommer, hakkede det mere for holdet bestående af Christian Friis Bach (RV), Anna Falkenberg (SP) og Peter Juel Jensen (V), der indkasserede et gedigent nederlag.

Der blev jublet, da Kaare Dybvad Bek, Kim Valentin og Bjørn Brandenborg løb med sejren i Sophie Løhdes store Matador-quiz.

Vi runder af i den seriøse ende, for netop nederlag skal ukrainerne undgå, og det skal vi hjælpe dem med.

Det var blandt budskaberne, da fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen blev interviewet sammen med forsvarschef Flemming Lentfer lørdag eftermiddag.

“Danmark giver næstmest målt pr. indbygger til Ukraine, og det kan man da kun blive stolt af”, lød fra Troels Lund, der igen forholdt sig til at sende F-16-fly til Ukraine.

“Der er nogle, der siger, at vi skulle have sendt flyene afsted tidligere, men så havde de bare stået på jorden med risiko for at blive bombet. At skifte fly fra deres egne MiG til vores F-16 er ikke som at gå fra en Opel Corsa til en VW Passat. Det kræver uddannelse, og det giver vi dem”.

Ministeren var ikke meget for at give indblik i de forsvarsforligsforhandlinger, der kører lige nu.

“Jeg tror, det er klogest at forhandle i lokalet og ikke her på Folkemødet”, sagde ministeren, der dog kunne røbe, at en lang række partier er klar til at tage ansvar for at løfte det danske forsvar.

Med de ord runder vi af for et - igen i år - fantastisk, lærerigt, sjovt, hårdt, varmt og spændende Folkemøde. Venstre var også igen i år repræsenteret i en lang række debatter om alt fra kunstig intelligens, klima, landbrug, forsvar, civilsamfundet, sundhed, klima, ligestilling og meget, meget mere.

Haven ved Venstres Hus var mere velbesøgt end nogensinde med fyldte sæder og koldt i glasset til langt de fleste debatter, taler, indslag, samtaler, quizzer, og hvad der ellers blev serveret.

Vi håber, vi ses næste år!