Venstre

Venstre går i regering

14. december 2022 kl. 14:25

14/12-2022 fik Danmark en ny regering. Herunder kan du læse hvad Venstres formand skrev i den anledning.

Venstre går i regering

14/12-2022

Kære alle

I dag har Danmark fået en ny regering. Det er en bred regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne.

Det er en reformregering, som har et meget ambitiøst regeringsgrundlag med klare Venstreaftryk, som vil trække Danmark i en langt mere borgerlig retning og gøre vores land rigere.

Det har været lange og svære forhandlinger, som har taget seks uger.

Alle partierne i regeringen er bevidste om, at vi politisk ikke er enige om alting, men vi har nu besluttet at indlede et arbejdsfællesskab, hvor vi fokuserer på de ting, som vi er enige om, og på de vigtige resultater for Danmark og danskerne, som vi kan skabe sammen.

Vi skal nu i gang med at sænke personskatterne for rigtig mange danskere.

For det første hæver vi beskæftigelsesfradraget markant. Det vil komme alle danskere i arbejde til gode. Samtidig letter vi topskatten, så omkring 250.000 danskere får halveret deres topskat.

Vi kommer også til at lette skatterne for erhvervslivet og gøre det mere attraktivt at drive virksomhed i Danmark. Samtidig indfører regeringen et skattestop, så der er et klart værn imod skattestigninger.

Det er klare Venstreaftryk på regeringsgrundlaget, som vil trække Danmark i en borgerlig-liberal retning.

Vi kommer også til at gennemføre meget ambitiøse reformer, som vil øge beskæftigelsen markant, og hjælpe danske virksomheder og den offentlige sektor med at få den arbejdskraft, som de mangler. Det har været forsømt i alt for mange år.

Den nye regering vil hæve arbejdsudbuddet med op mod 27.500 personer. Herudover forpligter regeringen sig til at finde yderligere arbejdsudbud gennem f.eks. at få flere fra deltid til fuldtid. Dermed er den samlede reformambition et øget arbejdsudbud på 45.000 personer. Det er markant og ansvarligt, og vil gøre Danmark rigere, og dermed fremtidssikre vores lands økonomi, så der er råd til god velfærd, grøn omstilling og ordentlige rammer for erhvervslivet.

Vi kommer også til at gennemføre nogle grundlæggende forandringer af vores velfærdssamfund. Det kommer af en fælles erkendelse af, at ressourcer betyder noget, men at det ikke er løsningen på alting. Vi skal ikke bare sende flere penge hovedløst ind i den offentlige sektor. Vi skal turde gøre tingene anderledes.

Vi skal frisætte de mange dygtige ansatte, så de kan bruge deres engagement og faglighed, og vi skal øge det frie valg for borgerne, så man i langt højere grad kan vælge det tilbud, som passer bedst til en. Vi skal invitere private leverandører ind i velfærdssamfundet, og vi skal øge konkurrencen om at løfte kvaliteten og så vi kan forbedre produktiviteten.

Vi skal også rette op på de ubalancer i vores sundhedsvæsen, hvor personalet flygter, og som alt for længe har kørt på pumperne med lange ventelister, lægemangel og patienter, som falder ned mellem to stole. Og så skal vi give psykiatrien et meget markant løft, som Venstre gik til valg på.

Ved siden af alt det, skal vi også passe bedre på Danmark og opruste vores forsvar markant, og vi skal gøre det hurtigere, end hvad vi allerede har aftalt. I 2030 skal Danmark leve op til NATOs målsætning. Det er helt afgørende at komme i gang med det.

Og så skal vi fortsat føre en ambitiøs klimapolitik, som både er ambitiøs på klimaets vegne, men også på Danmarks. For vi skal ikke sende arbejdspladser til udlandet på grund af den grønne omstilling. I stedet skal vi skabe dem her, og se den grønne omstilling som århundredets erhvervsmulighed.

Derfor vil vi indføre en CO2-afgift, men vi vil gøre det i samarbejde med landbruget, så vi ikke svækker konkurrenceevnen, og så vi fortsat sikrer gode danske arbejdspladser i hele landet.

Det er nogle af de mange elementer, som indgår i regeringsgrundlaget, og som vi nu vil tage fat på sammen med hele Folketinget. Det håber jeg, at så mange partier som muligt vil være med til.

Så er det også klart, at Venstre har skullet give nogle indrømmelser den anden vej, ellers kunne vi ikke få enderne til at mødes.

Den mest markante er, at vi har måtte opgive vores krav om en advokatvurdering af Minkkommissionens rapport. Her har vi ikke kunne komme overens med Socialdemokratiet.

I stedet har vi rettet alt vores fokus på at få sikret, at minkavlerne får deres erstatning hurtigst muligt. Det står derfor nu i regeringsgrundlaget, at de vil kunne modtage deres erstatning væsentligt hurtigere end i dag.

Mange vil tænke, at vi burde have stået fast på advokatvurderingen uanset hvad. Men jeg har gjort op med mig selv, at med alt det andet som vi kunne få igennem, og som jeg mener er det rigtige for Danmark, så kunne det ene krav ikke stå i vejen.

Jeg ved, at Venstres deltagelse i den nye regering vil møde kritik. Og jeg forstår godt skuffelsen hos de mange, som havde håbet på en ny borgerlig regering.

Men jeg må også konstatere, at valget betød, at der er et rødt flertal i Danmark. Det kunne Socialdemokratiet vælge at bruge. Derfor er den politiske virkelighed også den, at Mette Frederiksen vil blive Danmarks næste statsminister.

Det er i den situation, jeg har skullet forholde mig til, hvordan Venstre får indflydelse, og hvordan vi trækker Danmark i den rigtige retning. Skulle Venstre lade Mette Frederiksen være afhængig af et rødt parlamentarisk grundlag med Enhedslisten, som ville sætte retningen for Danmark de næste fire år? Eller skulle Venstre søge maksimal indflydelse som medlem af regeringen? Det er det valg, som vi har stået overfor, og som jeg har truffet.

Jeg valgte resultaterne og indflydelsen på vegne af Venstre, og jeg håber og tror på, at danskerne også vil bedømme os på resultaterne, som vil komme i løbet af de næste år.

Jeg kommer til at gøre mit allerbedste for at gøre dem til virkelighed. For det har Danmark brug for. Og så håber jeg, at de mange, der stemte på Venstre ved valget, vil forstå, hvorfor vi gik med og tog ansvar i en svær situation for vores parti og for vores land. Fordi I kan se, at vi kæmper for at skabe borgerlige-liberale resultater for Danmark og for Venstre.

Jakob Ellemann-Jensen
Formand for Venstre

Venstre har 7 ministre i SVM-regeringen som du kan se en oversigt over her.

Regeringsgrundlag

Hent og læs regeringsgrundlaget her