Forsvar

Troels Lund Poulsen: Danmark står skulder ved skulder med Ukraine

Regeringen vil oprette en Ukrainefond, der skal støtte Ukraine med militær og civil støtte, fortæller fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen.

Af Troels Lund Poulsen

24. februar 2023 kl. 17:04

»Rusland angriber Ukraine« var den overskrift, der tonede frem på stort set alle medier for præcis et år siden. Det var uvirkeligt at se billederne af kilometerlange køer af militære køretøjer, der passerede den ukrainske grænse. Et fredeligt og demokratisk land var helt uprovokeret blevet angrebet af Rusland.

Udsigterne for Ukraines overlevelse var meget dystre til at starte med. Vestlige efterretningstjenester og militæreksperter gav ikke Ukraine mange dage, før Kyiv ville falde til russerne, og landet ville være nødt til at kapitulere.

Men det skete heldigvis ikke. Kyiv faldt ikke. For ukrainerne tog kampen op med den russiske bjørn. Den lille mand mod den store. Her et år efter flyver Putins missiler fortsat ind over de ukrainske byer, men krigslykken er vendt, og i dag har Ukraine en reel mulighed for at komme sejrrigt ud af krigen og skubbe russerne tilbage.

Det skyldes ikke mindst, at en lang række lande – herunder Danmark – besluttede sig for at hjælpe ukrainerne i dagene efter 24. februar.

Indtil videre har Danmark støttet Ukraines frihedskamp med våben, materiel, træning og finansiel støtte for omkring fem milliarder. Senest har vi lavet et samarbejde med Tyskland og Holland om at donere et trecifret antal Leopard 1-kampvogne. Og så har vi i regeringen besluttet at donere forsvarets samlede artilleri - 19 CAESAR-artillerisystemer - til den Ukrainske frihedskamp.

Fung. forsvarsminister Troels Lund Poulsen

I Danmark kan vi godt være stolte af vores indsats. Og selvom mange af de danske bidrag er fortrolige, så kan jeg med ydmyghed sige, at Danmark har været en markant bidragyder til den ukrainske frihedskamp.

Men selvom vi allerede er nået langt, så er vi langt fra i mål. Vi kommer også til at gøre mere herhjemme. Regeringen vil i løbet af foråret lave et nyt forsvarsforlig, så vi lever op til NATOs 2 pct.-målsætning allerede i 2030.

Regeringen vil derudover oprette en Ukrainefond, så vi kan fortsætte med at støtte Ukraine. Det skal både være militær støtte og våben, såvel som civil støtte til at genopbygge Ukraine. Det initiativ forventer regeringen snart at kunne præsentere.

For krigen er ikke slut endnu. Der er ingen tvivl om, at et af de sorteste kapitler i nyere tid fortsat er ved at udspille sig foran vores øjne. Det, vi troede, var historie i Europa. Men historie har for vane at gentage sig. Folketinget kommer derfor også til at tage stilling til mange svære dilemmaer i den kommende tid. For vi kommer til at gennemføre en række reformer, så vi kan fremtidssikre Danmark, så vi også har en sund og stærk økonomi.

Det er et nødvendigt skridt for at kunne investere i vores fælles sikkerhed, uden at vi skal give køb på vores ambitioner om et stærkt velfærdssamfund, en ambitiøs grøn omstilling eller et konkurrencedygtigt erhvervsliv og et arbejdsmarked, hvor det kan betale sig at arbejde.

Det er dilemmafyldt, men jeg oplever, at danskerne har en forståelse for, at vi bliver nødt til at træffe nogle vanskelige beslutninger i de kommende år. Og at vi som lille land bliver nødt til at tage et stort ansvar og engagere os i verden omkring os, så vi kan gøre den mere sikker. Det gør vi ved at støtte Ukraine i deres kamp md Putin. Og det vil vi blive ved med at gøre.

SLAVA UKRAINI

Hør forsvarsordfører Mads Fuglede fortælle om invasionen og sit eget møde med ukrainere på flugt i podcasten Blåtlagt herunder: