Landdistrikter

Regeringen er klar med ny landdistriktsoffensiv

Af Økonomiminister Troels Lund Poulsen og minister for landdistrikter Louise Schack Elholm

16. august 2023 kl. 20:34

Landdistrikterne rummer mange muligheder og er for mange danskere rammen om et godt og trygt familieliv. For landdistrikterne har rigtig meget at byde på. Det er vigtigt, at vi taler vores landdistrikter op frem for ned. Vi skal ikke splitte. Vi skal samle.

Men landdistrikterne har også nogle udfordringer, som de større byer ikke har på samme måde. De udfordringer skal vi tage alvorligt.

For ellers risikerer vores dejlige land at knække over.

Derfor er regeringen nu klar med en helt ny landdistriktsoffensiv forud for Venstres sommergruppemøde i Himmerland, som starter i morgen. Når vi senere i august præsenterer regeringens finanslovsforslag for 2024, vil vi derfor afsætte mere end 200 mio. kr. årligt til initiativer, som skal styrke vores landdistrikter.

Dermed afsætter vi midler til tiltag, der skal gøre det muligt at udvikle vores landdistrikter. For vi mener, det skal være lettere at bo på landet. Det skal være lettere at uddanne sig på landet. Og det skal være lettere at transportere sig på landet.

Det betyder, at der kan prioriteres midler til bl.a. gymnasier og erhvervsuddannelser i landdistrikterne samt løbende bevillinger til landbyfornyelse og bredbånd.

Og så kommer vi til at prioritere midler til et kommende landdistriktsudspil, som regeringen senere vil præsentere. Med det kommende landdistriktsudspil skal vi tage hånd om nogle af de udfordringer, som opleves i landdistrikterne.

Regeringen planlægger en rundtur i landdistrikterne i de kommende måneder for at komme i dialog med borgere, det lokale erhvervsliv, foreningsdanmark mv. om forslag til et egentlig landdistriktsudspil.

Vi skal rundt i landet for at blive klogere på de problemstillinger, som kan være i landdistrikterne. Vi tror på, at de bedste løsninger findes i samarbejde med de personer, som bliver berørt.

Dermed viser vi endnu engang, at Venstre i regering leverer resultater, der kan gøre en konkret forskel for danskerne. Vi håber, at andre partier vil være med, så vi sammen kan udvikle vores landdistrikter.

Læs mere om regeringens forslag i interviewet i Avisen Danmark her.

Troels Lund Poulsen

Økonomiminister