Retspolitik

Nu forbedrer vi danskernes retssikkerhed

Preben Bang Henriksen, retsordfører

29. august 2023 kl. 14:34

Alt for længe, har danskerne måtte trækkes med alt for lang ventetid i vores retssystem. Det er gået ud over både retssikkerheden og tilliden til retsvæsenet. Det vil regeringen nu lave om.

En gammel Venstre-mærkesag bliver nu til virkelighed, efter regeringen har besluttet at afsætte et milliardbeløb til domstolene over de kommende. Alene de næste to år bliver der afsat over 800 millioner kroner.

Det glæder Venstres retsordfører Preben Bang Henriksen, som i mange år har råbt op om problemet.

”Ventetiden i det danske retsvæsen er alt for lang. Og det har en stor negativ betydning for danskernes retsfølelse og retssikkerhed. Jeg er derfor en glad mand i dag, fordi den her pose penge virkelig kan gøre noget ved de meget lange ventetider”.

Men penge gør det ikke alene.

Preben Bang Henriksen påpeger, at der også er mangel på dommere i de danske retssale, og han har flere forslag til, hvordan man kan afhjælpe den problematik.

”En ting er penge, og det er vigtigt. Men vi har også brug for flere dommere. Mit håb er derfor at vi kan gøre mere for at holde pensionerede dommere på arbejdsmarkedet lidt tid endnu, og også gerne inddrage dem i konkret sagsbehandling, så vi endnu hurtigere kan få nedbragt de massive sagspukler”, afslutter han.

Preben Bang Henriksen

Retsordfører

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste