Landdistrikter

Landdistriktspolitik handler om kernen i vores demokrati- og samfundsopfattelse

Foto: Thomas Schønning
Louise Schack Elholm, minister for kirke, landdistrikter og nordisk samarbejde

Af Louise Schack Elholm, minister for kirke, landdistrikter og nordisk samarbejde

15. september 2023 kl. 10:33

Med Venstre i spidsen sætter regeringen nu gang i en markant offensiv for vores landdistrikter. Vi vil have alle relevante parter inddraget i arbejdet, for det handler om langt mere end livet på landet.

I Venstre arbejder vi for bedre forhold både i byerne og på landet.  Vi ser på landet nogle af de stolteste og mest forbilledlige lokalsamfund, vi har. Samfund bygget på klassisk foretagsomhed og sammenhold. På et stærkt kirke- og foreningsliv og et civilsamfund, der rækker tilbage i generationer fra før velfærdssamfundet og statens nærvær i alle tænkelige og utænkelige situationer. De er ikke kendetegnet ved den mængde af huse eller gårde, der er der. Men den ånd, der omkranser dem.

At der også er udfordringer i landdistrikterne, er åbenlyst. Befolkningstallet har været i tilbagegang i årtier, og strukturudviklingen i landbrug og fiskeri betyder, at landsbyer er blevet affolket og tømt for mange af de funktioner, der skabte liv og fremdrift.

Det skal være godt at bo, at leve, at uddanne sig og at arbejde i hele landet. Det er regeringens politik, at vi skal have et Danmark, der hænger endnu bedre sammen, og den politik sætter vi strøm på nu.
Louise Schack Elholm, minister for kirke, landdistrikter og nordisk samarbejde

Men urbaniseringen er regional. Der skyder nye boligkvarterer op i købstæderne, mens de mindste samfund i oplandet, kæmper for at holde gang i den lokale skole, i den sidste købmand og i kirken, der ofte er den sidste tilbageværende institution.

Jeg er stolt over de initiativer, vi har med i årets finanslovsforslag. Lige fra det fulde landevejsprincip, til flerårig finansiering af landsby- og bredbåndspulje og et løft af kørselsfradrag i yderkommuner. Vi løfter landdistrikterne med mere end 2 mia. kr. Og nu går jeg med mit ministerium i gang med at udarbejde en ny politik, der skal styrke landdistrikterne yderligere.

Louise Schack Elholm, minister for kirke, landdistrikter og nordisk samarbejde

Vi begynder med en række møder overalt i landet med borgere, institutioner og repræsentanter for civilsamfund, erhvervsliv og politik. Vi skal have alle ideer på bordet, så vi kan udvikle en politik, der tager udgangspunkt i virkeligheden og styrker mulighederne for udvikling udenfor de store byer. Jeg håber at møde rigtig mange af jer til borgermøder rundt i landet i oktober-november. Og så inviterer jeg inden for til idéudveksling i Den Blå Café allerede senere på denne måned.

Den Blå café

Få indflydelse på fremtidens landdistrikter

Louise Schack Elholm vil denne aften fortælle om regeringens foreløbige tanker om det kommende landdistriktsudspil og samtidig lytte til dine gode idéer.

Arbejdet med landdistriktspolitikken handler nemlig om meget mere end livet på landet. Det handler om vores forståelse af samfund og demokrati. Samfundet er så meget mere end staten. Det er de stærke civilsamfund, der er fugerne i det folkelige Danmark. Og demokratiet er meget mere end Christiansborg. Vi kan understøtte muligheder, fjerne barrierer og bane vejen – men den demokratiske muskel og ansvaret for forandringer ligger i de lokale samfund, og deres stærke fællesskaber.

Det kan aldrig blive det samme at bo på landet som i byen. Heldigvis for det. Så er der noget at vælge imellem.

Jeg ser frem til at komme ud og diskutere med jer alle sammen, så vi kan få fornyet fokus på styrken i vores landdistrikter og få skabt mere udvikling og fremdrift i hele landet. Det er ikke bare godt for landdistrikterne. Det er godt for hele Danmark.

Louise Schack Elholm

Observatør i bestyrelsen