Udlændinge

Kære langelændere, mød jeres nye naboer: De kriminelle udlændinge

Kære langelændere, mød jeres nye naboer: De kriminelle udlændinge.

Foto: Colourbox

I to år har vi ventet på, at regeringen ville komme med deres bud på en løsning på de massive problemer, vi har med udrejsecentrene. Der er ingen tvivl om udfordringerne, og det har der ikke været længe.

Men særligt de seneste uger har man ikke kunne undgå at høre om de problemer og den utryghed, som udrejsecenteret på Kærshovedgård i Midtjylland skaber for lokalsamfundet. Jeg besøgte selv stedet i mandags, og det står helt klart, at lokalsamfundet omkring Kærshovedgård har betalt en enorm høj pris for at være naboer til et udrejsecenter. Statistikkerne taler også sit tydelige sprog med 59 sigtelser mod beboerne på Kærshovedgård i årets første kvartal. Det drejer sig bl.a. om vold, narkokriminalitet, hærværk og tyveri.

Det vidner jo om, at der skal findes en anden løsning. Den har regeringen ikke haft for travlt med at finde frem til, men langt om længe skete der alligevel noget i dag. Man præsenterede et forslag om et nyt udrejsecenter på Langeland. Hvis man vil være rigtig flink, kan man rose regeringen for endelig at komme ud af busken og fremlægge noget politik. Men det er da vist så også det eneste pæne, der er at sige om det forslag. I virkeligheden er det bare et forslag om at tage alle problemerne, der er ved Kærshovedgård og flytte dem til Langeland.

Det ved socialdemokraterne også godt. Da udlændinge- og integrationsministeren i dag præsenterede forslaget, sagde han, at han ikke kunne love, at der ikke bliver utrygt i lokalsamfundet med det nye udrejsecenter. Det er fint at være ærlig, men med den erkendelse, så er det da tilbage i værkstedet og finde en bedre løsning frem. Vi skal have en løsning, som ikke skaber utryghed og som sikrer, at de kriminelle beboere ikke generer lokalsamfundet med deres dårlige adfærd. Det er derfor, da vi sad i regering, at vi indgik en aftale om, at de mest kriminelle på udrejsecentrene skulle placeres på øen Lindholm. Her kunne man i meget højere grad isolere de udviste udlændinge fremfor at placere dem midt i et lokalsamfund til stor utryghed for de lokale.

Det siger jo sig selv: Det her er fuldstændig uacceptabelt, og jeg har stor medfølelse for alle langelænderne, der i dag har modtaget den her nyhed. Venstre og jeg vil kæmpe jeres kamp.