Forsvar

Flagdag: I dag hylder vi Danmarks udsendte

Af forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Folketingets formand Søren Gade og Venstres forsvarsordfører Mads Fuglede

5. september 2023 kl. 09:46

Det er ikke meget mere end to uger siden, at ukrainske og danske flag blafrede side om side på Christiansborg Slotsplads. Volodymyr Zelenskyjs besøg i Danmarks mindede os om, at der er krig igen i Europa. Og ikke mindst, at vores frihed aldrig må blive taget for givet. At vi skal værne om det hver dag.

Og det gør vi.

Men det er kun muligt takket være de danskere, der drager ud i verden og kæmper for frihed og for en mere fredelig verden: Det er vores udsendte, som gør en forskel, når de - til tider med risiko for egen sikkerhed - stiller sig til rådighed på missioner i verdens brændpunkter.

De kæmper for fred, demokrati og for en bedre og tryggere verden, mens deres familier og pårørende tager slæbet herhjemme.

Den indsats fortjener i den grad at blive hyldet og anerkendt. Netop derfor er markeringen på Flagdagen vigtig.

Lige nu sidder mange udsendte med Dannebrog på skulderen langt væk fra familie og venner, hvor de løser opgaver, som vi politikere har besluttet, at I skal løse.

Og med det styrkede danske forsvar, som et bredt flertal i Folketinget bakker op om, så må flere forventes at følge. Det skal selvfølgelig fortsat anerkendes.

Men vi skal også huske de veteraner, som har udfordringer som følge af deres udsendelser. For i dag er ikke mindst til for dem. Og vi skal sørge for, at de kan få hjælp og støtte til at få det bedre.

Ligeså går vores tanker også til de mange familier til dem, der betalte den højeste pris, og ikke kom hjem i live. For jer er denne dag måske ekstra svær. Men I skal vide, at vi er taknemmelig for jeres kæres indsats. Og at vi netop i dag markerer, at vi fortsat ønsker at udvikle og sikre jer den støtte, I har brug for.

Det vil ikke mindst være tilfældet, når vi i det kommende år skal udmønte det historisk brede forsvarsforlig, som blev vedtaget før sommerferien. Det er vi stolte af i Venstre.

Dels fordi det lykkedes at få så mange partier med til at tage ansvar for Danmarks forsvar og sikkerhed.

Men mest af alt fordi, at vi dermed kan udvikle videre på rammerne for alle jer, der til dagligt har Danmarks internationale engagement tæt inde på livet. Uanset om man er udsendt, veteran eller pårørende.

Rigtig god flagdag og en dybfølt tak til alle jer, der har gjort en stor og værdsat indsats for Danmark og for vores frihed.