Forsvar

Et nyt forsvarsforlig skal ruste Danmark til en mere usikker verden

Mads Fuglede, forsvarsordfører og Troels Lund Poulsen, fungerende forsvarsminister

Af Troels Lund Poulsen og Mads Fuglede

30. maj 2023 kl. 09:19

Putins invasion af Ukraine har ændret verden fundamentalt. Der er igen krig i Europa, og vores frihed og demokrati er under pres. Derfor skal vi styrke Danmarks forsvar, og vi skal tage et større ansvar for vores egen sikkerhed og den fælles sikkerhed i Europa.

Det er en mærkesag for Venstre at passe godt på Danmark og at have et stærkt internationalt engagement i både NATO og EU.

Derfor er vi også stolte af at kunne præsentere regeringens udspil til et historisk forsvarsforlig, hvor vi investerer ca. 143 mia. kr. i vores forsvar og sikkerhed over de næste 10 år.

Det er et stort, men nødvendigt løft. Samtidig er det et løft, der gør det muligt for Danmark at leve op til NATO’s målsætning om at bruge to procent af BNP på forsvar. Det vil vi gøre permanent senest fra 2030.

Den nye sikkerhedspolitiske situation stiller store krav til Danmark. Vi skal være til stede i rigsfællesskabet, i vores europæiske nærområde og globalt i verdens brændpunkter. Men det er især på de hjemlige breddegrader, at der er behov for at styrke indsatsen, da truslerne desværre er rykket tættere på.

Med en ny forsvarsaftale vil regeringen styrke Danmarks indsats i NATO og i EU. Samtidig skal vi fortsat bakke helhjertet op om Ukraines frihedskamp med både militære donationer, træningsindsatser og genopbygning. Vores allierede skal kunne regne med os, og vi skal løfte vores del af ansvaret.

Regeringen vil derfor øge den militære støtte til Ukraine med næsten 22 mia. kr. Det er et markant bidrag, som vil gøre en stor forskel for ukrainerne. Den øgede militære støtte Ukraine betyder også, at Danmark vil opfylde NATO’s 2 pct. målsætning i 2023 og 2024.

Vi lægger op til at lave et 10-årigt rammeforlig, som vi løbende realiserer gennem delaftaler om konkrete investeringer og initiativer. Det sikrer den fleksibilitet, som er nødvendig i en verden i konstant forandring.

Det bliver en stor politisk opgave at opbygge et stærkt forsvar og sikre, at Forsvaret er en attraktiv arbejdsplads for vores soldater. Men det er nødvendigt, så vi passer på Danmark. Derfor håber vi, at vi kan lave en bred aftale i Folketinget inden sommerferien, hvor vi står sammen om at tage ansvar for Danmarks forsvar og sikkerhed.

Den Blå Café

Det danske forsvar

Torsdag den 1. juni kl. 20.30 inviterer vi til et virtuelt møde med fungerende forsvarsminister, Troels Lund Poulsen om dansk forsvarspolitik og udspillet til det nye forsvarsforlig

Troels Lund Poulsen

Fungerende forsvarsminister

Forsvarsordfører

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste