Venstre

70 år i dag: Tillykke til Anders Fogh Rasmussen

Foto: Thomas Schønning

26. januar 2023 kl. 08:04

Der er ikke noget at komme efter.

Med de ord er der nok mange danskere der husker Anders Fogh Rasmussen, når kritiske journalister stillede statsministeren dybdeborende spørgsmål på de faste tirsdags-pressemøder.

Men når blikket skal falde på Anders Fogh Rasmussens nu 70-årige liv og hans meritter som både formand for Venstre og statsminister for Danmark, så er der i grad noget at komme efter.

Som formand videreførte Anders Fogh Rasmussen arbejdet med at gøre Venstre til et moderne parti for den brede befolkning. Og det kastede hele tre valgsejre i træk af sig. Dermed er Anders Fogh Rasmussen med 8 år i spidsen for Danmark den længst siddende statsminister for Venstre nogensinde.

Anders Fogh Rasmussen er søn af Gårdejer Knud Rasmussen og Martha Rasmussen. Det meste af hans barndom foregik på familiens gård Hviddinglund i den midtjyske by Hvidding. Her skulle han og de to brødre allerede fra en tidlig alder hjælpe til på gården med de daglige pligter. Det var hårdt arbejde. Men værdier som flittighed og pligtopfyldelse har det sat sine spor ind i hans politiske virke helt op til den dag i dag.

Allerede fra en tidlig alder viste Anders Fogh Rasmussen tegn på interesse for samfundet, da han med sine brødre Peter og Jørgen i statistroller, legede et samfundsspil, hvor han selv permanent indtog rollen som statsminister og nationalbankdirektør.

I 1978 blev han som 25-årig valgt til Folketinget for første gang. Og allerede få år senere, i 1985, blev han næstformand for Venstre.

Anders Fogh Rasmussen blev hurtigt anerkendt som en flittig og hårdtarbejdende Venstre-politiker – helt i tråd med værdierne fra hans opvækst.

Herefter fulgte en årrække først som skatteminister og sidenhen også som økonomiminister.

Efter valget i 1998, hvor Venstre led et meget tæt valgnederlag, trak Uffe Ellemann-Jensen sig som formand og som et naturligt følge heraf blev Anders Fogh Rasmussen ny formand for partiet.

Opgaven var nu helt klar: Uffes smertelige og uretfærdige nederlag i 1998 skulle nu revancheres. Og det blev det.

Ved valgresultatet i 2001 var systemskiftet en realitet. Venstre var med et valgresultat på over 30 pct. for første gange nogensinde Danmarks største parti. Og nu var det tid til forandring.

Med en ansvarlig økonomisk politik, hvor danskerne skulle bidrage mere på arbejdsmarkedet i takt med, at de også blev ældre, et skattestop, der sikrede danskerne tryghed i deres privatøkonomi, et reformeret sundhedsvæsen, som satte patienten i centrum og en fast og fair udlændingepolitik, der fik styr på tilstrømningen med håndfaste krav til dem, der kom til Danmark, lagde Anders Fogh Rasmussen trædestenene til et forandret Danmark.

Men på den internationale scene var det også Anders Fogh Rasmussen der indtog rollen som den store reformator, da han i 2004 fik til opgave at udvide EU med de gamle østbloklande. Fogh mestrede opgaven med afsæt i den berømte drejebog, og dermed var vores nye Europa var født, som han selv formulerede det.

Det internationale udsyn og ansvar har været central for hans virke efter statsministertiden. Som den første dansker nogensinde blev han i 2009 NATO’s generalsekretær. Her førte han an i forpligtelsen af NATO’s medlemslande til at bruge 2 pct. af bruttonationalproduktet på forsvarsudgifterne. I dag fortsætter Anders Fogh Rasmussen utrætteligt sit arbejde for frihed og demokrati verden over med sin organisation Alliance of Democracies.

Anders Fogh Rasmussens plads i Venstres og Danmarks historie er ubestridelig. Som den første Venstremand blev han genvalgt som statsminister – ikke én, men hele to gange.

Han har sat varige aftryk på Danmark, Venstre og generationer af Venstrefolk. Arbejdet er ikke gjort ved det, fordi ansvaret for at præge Danmark i en mere reformorienteret retning med ansvarlig økonomisk politik og mere frihed til danskerne fortsætter – fordi som liberal er man aldrig færdig, altid på vej.

Fra Venstre skal lyde et stort tillykke med de 70 år og en stor tak for indsatsen for både Danmark og Venstre.

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste