Forsvar

16 mia. til øget kampkraft og bedre forhold for vores soldater

Af Troels Lund Poulsen, forsvarsminister og Mads Fuglede, forsvarsordfører

19. januar 2024 kl. 14:35

Investering i nødvendigt luftværn til Hærens brigade. Flere missiler og nye droner til især Arktis samt akutte penge til istandsættelse af nedslidte kaserner og bedre arbejdsbetingelser. Det er bare nogle af hovedpointerne i den aftale, som regeringen netop har landet sammen med en lang række af Folketingets partier.

De seneste års globale usikkerhed har med al tydelighed vist, at vi ikke kan nøle i sikkerhedspolitikken. Vi skal passe på Danmark og leverer vores bidrag i NATO-alliancen.

Det har længe været en topprioritet for Venstre at investere yderligere i dansk forsvar, og nu bliver vi konkrete på de landvindinger, som er kommet med først det National Kompromis og sidste års historiske forsvarsforlig i forsommeren. Første fokus er – ud over nogle hastende indkøb af våben – på rekruttering og fastholdelse af personel.

Det fokus handler selvfølgelig om at investere i HR. Men det handler i høj grad også om at forbedrede forholdene på kaserne for vores soldater og værnepligtige. Alt for mange bygninger er nedslidte og uhumske. De danskere, der vælger at trække i trøjen og tjene deres land fortjener varmt vand og skimmelfrie sovesale. Alt andet er dybt uacceptabelt, og derfor er jeg glad for, at vi med en akutpakke på ejendomme kan begynde i foråret 2024.

Men vi kigger også fremad og især med fokus på de forpligtigelser, som vi har overfor NATO. Aftalen sikrer således luftforsvar til Hæren, droner til Flyvevåbnet og våben til Søværnet for i alt 9,7 mia. kr. Det er første skridt på vejen i den genopbygning af Forsvaret, som er helt nødvendig i den aktuelle, sikkerhedspolitiske situation.

Faktum er, at vi i alt for mange år har underprioriteret Forsvaret. Det får vi regningen for nu hvilket vores soldater lider under. Vi er derfor glade for, at vi med den nye aftale sætter gang i den tiltrængte oprustning af Forsvaret.

Frem mod 2033 har regeringen med bred opbakning i Folketinget afsat over 155 milliarder kroner til et historisk løft af forsvaret. De første penge kommer nu ud og arbejde, og vi glæder os over, at så mange aftalepartier tager ansvar for Danmarks sikkerhed. Et stærkt forsvar er nemlig forudsætningen for et frit, trygt og velfungerende Danmark.