Velfærd

Danmarks største fællesskab

Velfærden er Danmarks største fællesskab og fundamentet for vores trygge, rige samfund. Velfærden er med andre ord en kolossalt vigtig del af Danmark. Og det er den også for Venstre.

Danmark er et stærkt velfærdssamfund. Vi har en udbygget velfærd, der træder til, hvis man eksempelvis rammes af sygdom eller har brug for omsorg eller pleje.

Det betyder ikke, at alt er perfekt. Der er altid noget, der kan og skal forbedres. Det er det, vi arbejder for.

Mennesket før systemet

Venstre sætter mennesket før systemet. Velfærdssystemet er til for borgeren, og mødet med den offentlige sektor skal foregå så nemt og gnidningsfrit som muligt. Kvaliteten i den offentlige sektor handler ikke kun om penge. Det handler også om, hvilken service man får for pengene, og den velfærd, borgeren oplever for pengene.

Velfærden skal være indrettet sådan, at borgerne har den størst mulige valgfrihed og stærkest mulige kontrol med den offentlige sektor. Venstre vil forene social tryghed med størst mulig frihed og selvstændighed for det enkelte menneske.

I Venstre tør vi nytænke og forny vores offentlige sektor. Det har vi gjort historisk, og det gør vi nu.

Venstre er garant for flere penge til velfærd

Venstre har haft regeringsansvaret i 14 af de seneste 18 år. Siden 2001 er der tilført hele 80 milliarder kroner ekstra til vores fælles velfærd. Vi har altså 80 milliarder kroner mere til velfærd om året end i 2001. Og der skal tilføres endnu flere penge i fremtiden, hvis det står til os.

Venstre ønsker, at udgifterne til velfærd følger den befolkningsmæssige udvikling, så der bliver tilført flere penge, når der kommer flere børn og ældre.