Hvad er velfærd for Venstre? Få svaret her.

Hvad er velfærd for Venstre?

Vores velfærdspolitik vil forene social tryghed med størst mulig frihed og selvstændighed for det enkelte menneske.

Danmarks største fællesskab

Hvad er velfærd? Velfærden er Danmarks største fællesskab og fundamentet for vores trygge, rige samfund. Velfærden er med andre ord en kolossalt vigtig del af Danmark. Og det er den også for Venstre.

Danmark er et stærkt velfærdssamfund. Vi har en udbygget velfærd, der træder til, hvis man eksempelvis rammes af sygdom eller har brug for omsorg eller pleje.

Det betyder ikke, at alt er perfekt. Der er altid noget, der kan og skal forbedres. Det er det, vi arbejder for.

Hvad er velfærd? Det er Danmarks største fællesskab.

Mennesket før systemet

Venstres velfærdspolitik sætter mennesket før systemet. Venstre vil have et velfærdssamfund, der er til for borgeren, og hvor mødet med den offentlige sektor skal foregå så nemt og gnidningsfrit som muligt. Kvaliteten i den offentlige sektor handler ikke kun om penge. Det handler også om, hvilken service man får for pengene og den velfærd, som borgeren rent faktisk oplever.

Velfærden skal være indrettet sådan, at borgerne har den størst mulige valgfrihed og stærkest mulige kontrol med den offentlige sektor. Venstre vil forene social tryghed, med størst mulig frihed og selvstændighed for det enkelte menneske.

I Venstre tør vi nytænke og forny vores offentlige sektor. Det har vi gjort historisk, og det vil vi gøre fremadrettet.

Venstres velfærdsløfte

I de kommende år bliver vi flere små børn og flere ældre. Det er glædeligt, at vi lever længere.
Det betyder dog også stigende udgifter til fx daginstitutioner og plejehjem. Derfor skal der tilføres flere penge til vores velfærd, hvis det står til os.

Venstre ønsker, at udgifterne til velfærd følger den befolkningsmæssige udvikling, så der bliver tilført flere penge, når der kommer flere børn og ældre.

Venstre er garant for flere penge til velfærd.

Læs mere om velfærd:

Venstre vil styrke ældres velfærd ved at kæmpe for tre nye friheder til vores ældre medborgere.
Velfærd/Ældrepolitik

Mere frihed - flere muligheder til vores ældre

Venstre vil kæmpe for tre nye friheder til vores ældre medborgere, som vil give dem nye muligheder.

Læs vores forslag