Hvad er finanspolitik i Venstre? Få svaret her.

Hvad er finanspolitik
 i Venstre?

Pengene skal tjenes, før de kan bruges

En fornuftig finanspolitik har afgørende betydning for dansk økonomi. Når det går godt, er der ingen garanti for, at det vil blive ved.

Derfor er det nødvendigt at sikre en sund økonomi med fokus på vækst og beskæftigelse i hele Danmark. For pengene skal tjenes, før de kan bruges.

Venstre er garanten for, at der igen vil blive ført en økonomisk ansvarlig politik.

I tiden i opposition har Venstre hvert år præsenteret vores finanslovsprioriteter, der har anvist ansvarlig finansiering og en ambitiøs retning for Danmark. Læs mere her om Venstres finanslovsprioriteter for 2022. Venstres finanslovsprioriteter for 2023 præsenteres forventeligt i løbet af efteråret 2022.

Vi vil også inden et valg præsentere en økonomisk 2030-plan.

God velfærd kræver en sund økonomi

Når der er orden i økonomien, giver det frihed og mulighed for at prioritere velfærden. Uansvarlige beslutninger kan modsat slå hul i statskassen og skabe utryghed for os alle.

Venstre arbejder for en solid økonomi, hvor der er styr på indtægter og udgifter, og hvor endnu flere går fra passiv forsørgelse til et arbejde. Kun sådan får vi råd til at give hinanden den velfærd, vi fortjener.

Venstres finanspolitik vil sikre, at pengene tjenes, før de bruges.

Vækst og udvikling i hele landet

Vækst og velstand er forudsætningen for velfærd. Finanspolitikken skal sikre, at der er plads til en sund privat sektor med plads til virkelyst, som kan skabe arbejdspladser i hele landet.

Vi skal have fokus på, hvordan vi kan skabe vækst og få flere ind i det arbejdende fællesskab, så Danmark fortsat kan være et af verdens mest velstående lande.