Venstre

Venstres politik i højsædet - også til næste folketingsvalg

Af Jakob Ellemann-Jensen

21. januar 2023 kl. 08:06

Jeg har i de seneste uger haft fornøjelsen af at deltage i flere nytårskure i Venstres lokalforeninger rundt om i landet. Tak til de mange, som har kigget forbi, og som har spurgt interesseret ind til mine overvejelser om Venstres vej frem på lidt længere sigt.

For hvad er de langsigtede konsekvenser af det regeringssamarbejde over midten, som vi er gået ind i?

Det er et helt relevant spørgsmål, som jeg har fået flere gange. Derfor har jeg givet et større interview om det, som er blevet bragt i dag. De tanker vil jeg også meget gerne dele med jer.

Først og fremmest tror jeg, at der kommer til at gå lang tid, før vi skal til valg igen. Vi har forhandlet et solidt regeringsgrundlag med masser af god Venstrepolitik i. Det kommer vi til at arbejde benhårdt for at gøre til virkelighed.

Noget af det er meget håndgribeligt. For eksempel afskaffelsen af tvangsfordeling af gymnasieelever, skattelettelser, den akutte indsats for at få sundhedsvæsnet tilbage på sporet eller oprustningen af vores forsvar.

Andet vil tage længere tid, da løsningerne skal udvikles. Det gælder for eksempel hele frisættelsen af den offentlige sektor, hvor vi lægger op til at gentænke mange af elementerne i vores velfærdssamfund. Så vi kan sikre en større konkurrence om at levere den bedste kvalitet og give danskerne et frit valg og indflydelse.

Det er et eksempel på et ambitiøst projekt, som kommer til at tage tid at gennemføre. Det og meget andet er vi i Venstres folketingsgruppe opsatte på at lykkes med.  Og jeg glæder mig til, at danskerne oplever resultaterne i løbet af de kommende år.

Vi står i egen ret, og vi samarbejder for at få gennemført vores politik.
Jakob Ellemann-Jensen, vicestatsminister, forsvarsminister og formand for Venstre

Når vi så kigger frem mod næste folketingsvalg, så er det min holdning, at vi holder fast i den linje, som jeg lagde på Venstres landsmøde: Vi står i egen ret, og vi samarbejder for at få gennemført vores politik.

Det betyder, at vi vil fremlægge vores politiske prioriteter før et valg, og bede danskerne om et klart mandat til at gennemføre mest muligt af det. Med de partier, som er klar til at samarbejde.

Om samarbejdet så er med de borgerlige partier, eller i et fortsat samarbejde hen over midten, det vil tiden vise. Udgangspunktet vil være politikken, og der vil være flere veje at gå. Det vil afhænge af, hvordan mandaterne fordeler sig, og hvilke partier der er klar til ambitiøst samarbejde og til at indgå kompromis.

Det centrale for mig vil være, at vi i Venstre søger indflydelse, tager ansvar, og at vi kæmper for at få gennemført vores politik. For det er det bedste for Danmark, og dermed også det bedste for Venstre.

Det er sådan, jeg ser verden, selvom det er svært at spå om fremtiden om fire år. Tænk bare på hvad Venstre har været igennem de seneste fire år. Det har nok overrasket de fleste.

Jeg glæder mig til at komme rundt til endnu flere besøg i Venstres bagland i løbet af 2023. Jeg oplever en stor spørgelyst og interesse for det nye regeringsprojekt. Og når vi har tid til at få det hele talt igennem, så oplever jeg også en forståelse for, at vi har truffet et svært valg i en svær situation.

Så vil jeg også fortsætte med at skrive nyhedsbreve til jer, hvor jeg ikke blot vil fortælle om Venstres politik og resultater, som I har været vant til. Men også dele nogle af mine tanker om den politiske situation, og hvordan vi har tænkt os at gribe den an.

Jakob

Jakob Ellemann-Jensen

Hovedbestyrelsesmedlem

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste