Venstre

Tak for et stærkt fremmøde

Stephanie Lose, næstformand i Venstre og fungerende økonomiminister, og Troels Lund Poulsen, fungerende forsvarsminister i Bording Hallen

Af Stephanie Lose og Troels Lund Poulsen

10. maj 2023 kl. 18:19

De seneste uger har vi haft fornøjelsen af at tale politik med knap 2.000 medlemmer af Venstre. Engagementet har været opløftende, og vi er stolte og glade for at være i et parti, hvor spørgelysten er stor, og hvor så mange har lyst til at diskutere politik.

Lad os bare sige det, som det er: Vi vidste godt, at der forestod et stort arbejde med at forklare alle jer Venstre-medlemmer, hvorfor vi tilbage i december gik i regering. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så har kommunikationen om Venstres aftryk i regeringen skulle styrkes. Både overfor jer medlemmer og overfor danskerne.

De seneste uger har vi rejst hele landet rundt for at møde jer og for at lytte til de mange spørgsmål, som I har. Fra Sorø over Lillerød til Kolding og Nørresundby afsluttende i Bording mandag. Hver aften er vi blevet mødt af flere hundrede engagerede mennesker. Det har været et tydeligt bevis på, at Venstre i den grad er et parti, som lever. Og det engagement viser tydeligt, at vi har meget at bygge på.

Den tydeligste røde tråd har været, at Venstre-folk gerne vil tale politik. Vi har fået stillet bunker af spørgsmål til regeringens politik på forskellige områder. Og ikke mindst til Venstres svar. Og den dialog har været god, for den har vi kunnet bruge til at vise, at vi hver dag bestræber os på at skabe konkrete resultater til gavn for alle danskere.

Det fremgår af regeringsgrundlaget, som er fyldt op med markante Venstre-aftryk. Vi har sikret markante skattelettelser både i top og bund. Der er store reformer, som skaffer helt nødvendige hænder og hoveder til vores virksomheder og den offentlige sektor. Vi fremmer en markedsdreven, grøn omstilling. Vi styrker Forsvaret med historisk løft, og vi frisætter velfærden, så borgerne kommer før systemet, og private aktører får en større rolle.

De Venstre-prioriteter er til at få øje på. Men en af de ting, som vi tager med hjem fra møderne med jer, er, at vi skal simpelthen blive bedre til at forklare om både resultater og kommende tiltag. For det er vores ansvar at sikre, at danskerne ved, når Venstre har fået politiske sejre via samarbejdet. Der er ikke andre til at fortælle om det – men der er rigtig mange, som har interesse i, at det ikke høres.

Møderne med jer bekræfter også, at Venstre er et bredt forankret parti. Vi repræsenterer iværksætteren, landmanden, sygeplejersken, håndværkeren, pensionisten, den studerende og mange andre. Vores bredde er en kæmpe styrke. Og vi er ikke i tvivl om, at folk helst vil have politikere, som skaber resultater og rykker tingene. Langt hellere end at stå ude på sidelinjen uden for indflydelse.

Tak for jeres tillid og for jeres engagement. For jeres ris, ros og mange kommentarer, som er nyttigt i det daglige arbejde. Vi glæder os til at se jer igen til nye Venstre-arrangementer i fremtiden.