Klima og miljø

Styrkede lokale gevinster, når vi skal firedoble grøn energi på land

Af Louise Schack Elholm, kirkeminister, minister for landdistrikter og minister for nordisk samarbejde og Linea Søgaard-Lidell, energi-, forsyning- og klimaordfører

11. oktober 2023 kl. 09:22

Vi skal firedoble udbygningen af sol- og vindenergi på land frem mod 2030. Det skal ske med større konkret gevinst til de kommuner, borgere og lokalsamfund, der tager ansvar for vores fælles grønne omstilling.

Der bliver opsat alt for få vindmøller og solceller, og kommunerne er udfordret af alt for meget bureaukrati, når der skal planlægges ny grøn energi. Med et nyt udspil vil regeringen sikre en hurtigere udbygning af grøn energi på land, mindre bureaukrati for kommunerne og en større økonomisk gevinst for borgere og lokalsamfund.

Sidste år blev der kun opsat 30 vindmøller og 33 større solcelleanlæg i Danmark. Det kan og skal vi gøre meget bedre for at sætte mere fart på den grønne omstilling. Derfor skal vi nu i dialog med kommunerne, om de nye energiparker, så vi får en inddragende proces, hvor de lokale interessenter også bliver hørt.

De lokalsamfund og borgere, der bor tæt ved kommende anlæg skal have en større direkte økonomisk gevinst, når de i høj grad er med til at bidrage til den fælles grønne omstilling.

Vi vil derfor skrue op for den økonomiske gevinst til naboerne til grønne energianlæg og samtidig sørge for, at flere penge kan komme lokalsamfun­dene til gavn bredt set.

Regeringen har samtidig fokus på at sikre en hurtigere myndighedsbehandling. For at understøtte hurtigere myndighedsbehandling får kommunerne bl.a. også mulighed for at få hjælp fra starten, hvis der skal planlægges store anlæg, som den enkelte kommune ikke har erfaring med. Det skal sikre, at vi udnytter vores arealer effektivt og sætter mere tempo på udbygningen.

Den grønne omstilling er en fælles indsats, hvor vi skal arbejde sammen for at løse de fælles udfordringer. Det er vigtigt for os at handle nu, og bruge de ressourcer vi har, for at bidrage til et bæredygtigt og grønt Danmark til gavn for alle.

Du kan læse udspillet her.