Venstre

Stephanie Lose bliver midlertidig økonomiminister

Af Christian Hüttemeier, partisekretær

9. marts 2023 kl. 08:45

Venstres næstformand Stephanie Lose træder midlertidigt ind i regeringen som økonomiminister, så Troels Lund Poulsen kan dedikere sig til arbejdet som fungerende forsvarsminister. Når Jakob Ellemann-Jensen vender tilbage som forsvarsminister, vil Stephanie træde ud af regeringen igen og fortsætte som formand for Region Syddanmark.

For godt en måned siden måtte vores formand Jakob Ellemann-Jensen sygemelde sig. Siden har Troels Lund Poulsen varetaget vores formands opgaver – hvilket betyder, at Troels har været både økonomi- og forsvarsminister samt været drivende for Venstres arbejde i regeringen.

Vi har trukket store veksler på Troels. Og med fortsat store udfordringer med krigen i Ukraine samt forberedelse af et nyt forsvarsforlig har Troels Lund Poulsen selv gjort opmærksom på, at der er brug for en mere holdbar løsning, hvis hverdagen skal blive ved med at hænge sammen.

Derfor har Jakob bedt Stephanie om at tage orlov fra sit hverv som regionsformand i Region Syddanmark for midlertidigt at indtræde i regeringen som fungerende økonomiminister, indtil Jakob er tilbage. I Region Syddanmark indstiller Venstres gruppe, at det bliver Bo Libergren, der midlertidigt overtager regionsformandsposten.

Hvor længe Stephanie nu skal virke som minister, ved vi ikke. Sikkert er det dog, at formanden vender tilbage. Nu skal han have den tid, der er nødvendig for at blive helt frisk igen, og så vender han tilbage som formand og forsvarsminister, så snart han er klar.

I forbindelse med sin sygemelding slog formanden fast, at det ville være Troels Lund Poulsen, der var drivende for Venstres arbejde i regeringen, mens Stephanie skulle stå i spidsen for det organisatoriske.

Den fordeling bliver der med Stephanies midlertidige indtræden i regeringen ikke ændret på.

Det er fortsat Troels Lund Poulsen, der politisk tegner Venstre – mens Stephanie nu både tegner det organisatoriske og bidrager til regeringsarbejdet.

Herfra skal lyde et stort held og lykke til Stephanie og også til Troels. Ligesom der skal lyde fortsat god bedring til Jakob.

Bedste hilsner

Christian Hüttemeier
Partisekretær

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste