Trafik

Postaftale sikrer mere konkurrence og danskerne bedre brev- og pakkeservice

Transportminister Thomas Danielsen og Venstres postordfører Hans Chr. Schmidt glæder sig over den nye postaftale.

28. juni 2023 kl. 12:20

Venstre har sammen med et bredt flertal i Folketinget indgået en bred og langsigtet aftale om fremtidens brev- og postservice. Aftalen sikrer, at alle brev- og pakkeleverandører på markedet, på lige vilkår, kan tage sig af danskernes postbehov. På den måde sparer skatteborgerne årligt et trecifret millionbeløb til PostNord samt sikrer bedre brev- og pakkeservice.

Venstre i regering gør en forskel, det er den nye postaftale et godt bevis på. For det er nu lykkedes for Venstres transportminister, Thomas Danielsen, at gøre det, som flere af hans forgængere på posten har forsøgt i mange år, at lave en bred og langsigtet aftale om fremtidens brev- og pakkeservice i Danmark. Med aftalen bliver postmarkedet liberaliseret, hvilket sikrer mere konkurrence, mere frit valg og et bedre produkt.

”Vi skal ikke give statsstøtte til bestemte virksomheder, der udfører et arbejde som andre virksomheder også tilbyder. Derfor er tiden løbet fra, at udpege PostNord som en særlig leverandør af breve og pakker. Vi skal til gengæld sikre rammerne for en god, fair og lige service helt ud til den fjerneste egn i Danmark. Det gør vi med den nye postaftale,” siger Thomas Danielsen.

Postaftalen betyder, at staten skal investere i neutrale brev- og pakkeanlæg til Danmarks mindste øer, som alle brev- og pakkevirksomheder kan anvende. Derved sikres det, at selv fjerneste egne vil opleve en bedre service og mulighed for valg af flere leverandøre.

Postordfører fra Venstre, Hans Christian Schmidt, siger: ”Nu får vi bedre ligestilling mellem land og by, så borgerne har frit valg i hele Danmark, når det kommer til, hvem der skal levere breve og pakker. Det er noget, vi i Venstre har arbejdet for i mange år, og jeg er sikker på, at vi vil få bedre service i hele landet. Helt konkret investerer vi for eksempet i ny post og pakkeanlæg til småøerne.”

Derudover sendes statens postforpligtelser om blindeforsendelser og international post i udbud.

Endeligt sikrer aftalen ensartede priser på alle standardprodukter i hele Danmark uanset hvor man bor, ligesom den visiterede post bevares. Det vil sige, at borgere, der ikke kan hente sin post i en postkasse ved vejen, fortsat kan få den leveret til døren.

”Seneste postlovsaftale udløb tilbage i 2019. Derfor er det glædeligt, at der nu langt om længe er opnået bred enighed om en tidssvarende postlov som omfavner vores politiske ønske om ensartede priser og borgernes frie valg af brev- og pakkeleverandør uanset hvor i Danmark man bor”, siger transportminister Thomas Danielsen.

Thomas Danielsen

Transportminister