Klima og miljø

Ny aftale skal være med til at sparke gang i udrulningen af grøn energi på land

Foto: Frederik Borre Buhl
Klimaordfører Linea Søgaard-Lidell og minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin var med til at præsentere den nye klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land.

Af minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin og klimaordfører Linea Søgaard-Lidell

13. december 2023 kl. 09:29

Udrulningen af grøn energiproduktion på land er gået for langsomt, og den lokale gevinst har været for lille. Det skal ny politisk aftale lave om på.

Venstre og regeringen har sammen med en breds kreds af partier aftalt at sparke mere gang i udrulningen af vindmøller og solceller på land.

For skal Danmark nå vores klimamål, kræver det, at vi kommer op i tempo, ligesom inddragelse og bedre kompensation til naboer og kommuner er helt afgørende.

Netop de to ting sikrer den nye aftale, og det er der brug for. Sidste år vedtog vi nemlig et mål om en markedsdrevet firedobling af den samlede elproduktion fra sol- og vindenergi på land frem mod 2030. Vedvarende energiproduktion på land er stadig billigere og hurtigere end fx havvindmøller, og derfor er det vigtigt, vi også gør en stor indsats her.

Det kræver gode rammer, og med aftalen bliver det muligt for staten at overtage planlægningen helt eller delvist fra kommunerne, så etableringen kan gå hurtigere og lettere end i dag.

Det skal naturligvis ske efter forudgående dialog mellem stat og kommune, for det handler om at sikre mindre bureaukrati for kommunerne, og at der ikke opstår flaskehalse.

For Venstre har det været helt centralt, at de områder i Danmark, der løfter det største ansvar for opsætning af grøn energi, får en større økonomisk gevinst. Både direkte til naboerne, men også flere penge til at udvikle lokalområdet. Det er kun fair.

Venstre har kæmpet for og sikret, at både naboer og kommuner får større kompensation, når der skal bygges større energiparker på landjorden. For det har været centralt for os, at det er en gevinst for både naboer og lokalområder at tage ansvar og bidrage til den grønne omstilling. Det er kun fair.

Der er i oktober udpeget 32 potentielle arealer til energiparker, og nu fortsætter processen med at screene arealerne, så vi forhåbentlig hurtigst muligt kan få meget mere grøn energiproduktion til gavn for klimaet, for naboer, for kommuner og for Danmark.

Læs hele aftalen her.