Socialpolitik

Nu øger vi friheden for digitalt udfordrede borgere

Venstres digitaliseringsminister Marie Bjerre. Foto: Thomas Schønning

15. juni 2023 kl. 11:27

Venstres digitaliseringsminister Marie Bjerre præsenterede i går fem initiativer, der skal sikre, at digitalt udfordrede borgere mere frihed og flere muligheder i dagligdagen. Forslaget kommer oveni at regeringen for kort tid siden gjorde det nemmere at blive fritaget for digitale løsninger.

Det var en stolt og glad digitaliseringsminister Marie Bjerre som i går kunne præsentere fem initiativer, som skal sikre, at danskere, som på den ene eller anden måde har svært ved det digitale, får den hjælp, de har krav på.

”Når vi i Danmark har valgt at prioritere digitalisering højt, så har vi en forpligtelse til at prioritere hjælp til digitalt udfordrede ligeså højt. Det er digitalisering med omtanke. Vi er allerede i dag et af de mest digitaliserede samfund i verden, men i fremtiden skal vi også være et foregangsland for digital inklusion”, siger Marie Bjerre.

Med udspillet vil pårørende få bedre muligheder for at hjælpe deres nære med MitID og anden digital post og få adgang til ”digital træning”. Og så vil man i fremtiden samle mere viden om borgernes møde med den digitale offentlige sektor. Målet er at endnu flere danskere føler sig inkluderet i digitaliseringen, og at færre falder igennem og helt opgiver.

”Det er enormt vigtigt, at der ikke er nogen, der føler sig ekskluderet, når man kommunikerer med det offentlige. For vi er forskellige som danskere, og derfor har vi forskellige behov. Og jeg vil ikke acceptere, at nogen føler sig ekskluderet af samfundet, fordi vi bliver mere digitale, og derfor skal der være bedre hjælp til dem”, siger Marie Bjerre.

Udspillet bygger ovenpå en nylig aftale om digital fritagelse, hvor man nu gør det nemmere at blive fritaget for de offentlige digitale løsninger.

”Det er et samfundsansvar at tilbyde gode analoge alternativer, hvis man som borger har brug for det. Det siger jeg ikke, fordi vi skal være forskrækket over digitaliseringen, tværtimod. Men vi må også samtidig anerkende, at det ikke er alle borgere, der kan begå sig digitalt, og at vores offentlige ydelser skal kunne tilgås af alle, ikke bare dem, der kan begå sig digitalt" afslutter Marie Bjerre.

Marie Bjerre

Folketingsmedlem

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste