Sundhed og velfærd

Nu leverer vi et historisk løft af psykiatrien

Sundhedsminister Sophie Løhde er stolt af de massive investeringer i psykiatrien, som regeringen nu leverer.

7. september 2023 kl. 10:08

De borgere, der har svære psykiske problemer, har fortjent en langt bedre behandling. Derfor er vi stolte af, at regeringen nu kan præsentere et historisk løft af psykiatrien på over 3 milliarder kroner, så vi kan skabe ægte, positive forandringer for både patienter, pårørende og personale.

Venstre gik til valg på at investere i psykiatrien. Og det leverer vi på nu. I 2030 vil vi nemlig bruge over 3 milliarder kroner mere på psykiatrien, end vi gør i dag.

I dag oplever patienter, pårørende, og ikke mindst ansatte i psykiatrien, massive udfordringer. Børn og unge venter i månedsvis på hjælp. Mennesker med  psykisk sygdom oplever at blive udskrevet fra indlæggelse alt for tidligt, fordi der ikke er kapacitet. Og samtidig er der store udfordringer med personalemangel.

"Jeg er stolt af, at vi som den første regering nogensinde leverer pengene til et reelt og markant løft, så vi kan få en hel og fuldt finansieret plan for psykiatrien", siger sundhedsminister Sophie Løhde, som også erkender, at psykiatrien ikke har fået den opmærksomhed, den fortjener.

"Kollektivt må hele det politiske erkende, at ingen har taget psykiatrien seriøst nok. Den er blevet stedmoderligt behandlet", siger hun.

Men det skal være slut nu. For med ekstrabevillingen lægges der op til at ligestille psykiatrien med fysiske sygdomme. Og det er historisk. Og ikke mindst er det godt nyt for de mange danskere, der dagligt kæmper med en psykisk sygdom.

De kommende år leverer vi et historisk løft af psykiatrien, så vi i Danmark endelig kan få et sundhedsvæsen, der tager fysiske og psykiske lidelser lige alvorligt. For det skylder vi både patienter, pårørende og ansatte i sundhedsvæsenet.