Venstre

Lund og Lose: Her er Venstres fire politiske fyrtårne, der skal lyse i de kommende år

Af Stephanie Lose og Troels Lund Poulsen

24. marts 2023 kl. 19:03

I dag er det 100 dage siden den historiske SVM-regering blev dannet. Og på dagen for jubilæet åbner Stephanie Lose og Troels Lund Poulsen op for, hvad Venstre i regering skal kendes for.

Det er 100 dage siden, at SVM-regeringen en kold december-dag så dagens lys. Meget er allerede nået på den korte tid, men Venstre er slet ikke i mål.

Derfor udstikker Stephanie Lose og Troels Lund Poulsen i dag fire fyrtårne, der i de kommende år skal være pejlemærker for Venstre i regering.

De fire fyrtårne, der skal danne rammen for Venstres arbejde i regering, skal være gennemførelsen af flere reformer, der bidrager til at sikre en stærk økonomi, en genopretning af forsvaret, en ansvarlig grøn omstilling og et velfærdssamfund, der sætter mennesket før systemet.

”For første gang er der jo mulighed for at lave nogle meget store strukturelle forandringer, der kommer til at få varig betydning. Vi sidder og taler om at lave et velfærdssamfund 2.0. Det har vi ikke haft samme mulighed for før”, siger Troels Lund Poulsen og fortsætter:

”Det er en meget vigtig del af fortællingen, at vi nu har vi faktisk for første gang muskler bag os, og kan sætte nogle af de her politiske fyrtårne, så det ikke bare er noget vi har til at stå på en hylde, men at de faktisk også kan komme ud og stå i virkeligheden”.

Stephanie Lose supplerer:
”Fyrtårnene er også et udtryk for, at vi gerne vil sætte lidt flere ord på det regeringsgrundlag, der allerede er sagt meget om. For hvad er det vigtigste, hvis man læser det med Venstre-briller? Hvordan kan vi se os selv i det? De fire fyrtårne er i høj grad forudsætninger for hinanden. Altså hvis ikke, at vi har som pejlemærke at kunne levere reformer, der sikrer en sund og stærk økonomi, så kan vi for eksempel ikke lykkes med en lang række af de ting, der skal være med til at sikre, at vi får et bedre velfærdssamfund”, siger hun.

Hver fyrtårn indeholder en lang række politiske prioriteter. Det gælder eksempelvis det kommende forsvarsforlig og frisættelsen og afbureaukratiseringen af den offentlige sektor. Og ikke mindst en skattereform, så det bedre kan betale sig at arbejde.

I løbet af april og maj vil Stephanie og Troels komme rundt i landet og besøge landets fem regioner, hvor de vil uddybe deres tanker og få input til Venstres fortsatte arbejde i regering.

I videoen herunder sættes også lidt flere ord på, hvad Venstre har opnået i regeringens første 100 dage, ligesom Stephanie Lose fortæller om at være blevet minister.