Socialpolitik

Klare V-aftryk i ny aftale, der sikrer millioner til udsatte borgere

Venstres socialordfører Anni Matthiesen besøgte i sommer Joannahuset på Christianshavn sammen med Venstres Ungdom. Matthiesen har kæmpet for, at der nu kan laves et Joannahus i Vestdanmark.

3. november 2023 kl. 11:13

Voldsramte kvinder, sexarbejdere i Esbjerg, hjemløse og syge børn på Rigshospitalet. Det er bare nogle af de udsatte grupper, regeringen nu rækker en hånd. Med den nye SSA-aftale, som Venstre har sat et markant aftryk på, støtter vi nemlig en række initiativer, der skal forbedre vilkårene for udsatte og sårbare grupper i samfundet.

I alt bliver der uddelt 885 mio. kr. til social-, sundheds-, ligestillings-, undervisnings- og arbejdsmarkedsområdet over de næste fire år.

Socialordfører Anni Matthiesen har kæmpet for en række af de initiativer, der nu får penge, og hun er derfor meget tilfreds med aftalen. Det drejer sig bl.a. om penge til en undersøgelse af, hvorfor flere børn med autisme anbringes i forhold til børn uden autisme.

Flere penge er der også fundet til Den Sociale Investeringsfond, flere civilsamfundsorganisationer, og så bliver der lavet en pulje til brug for et nyt ”Joannahus” i Vestdanmark. Huset skal rumme unge, som har store sociale udfordringer, og som mangler en seng at sove i.

Også Videnshuset Cabi samt Gladfondens 2-årige flexuddannelse, der begge bidrager til at få unge og voksne på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse på forskellige måder, får tilført penge.

”Jeg er særlig stolt af, at vi støtter initiativer, der skal hjælpe unge med at komme ind på arbejdsmarkedet eller i uddannelse. Samtidig støtter vi projekter, der skal samle socialt udsatte mennesker op. Alt i alt har vi indgået en aftale med mange facetter, der på den ene side støtter mennesker på kanten af samfundet og samtidig gør livet lettere for udsatte unge”, siger Anni Matthiesen.

Derudover er der fundet penge til for eksempel Reden i Esbjerg, som er et sted, hvor bl.a. sexarbejdere og udsatte unge kan være og/eller få rådgivning, ligesom SMILfonden i de kommende år kan fortsætte deres initiativ Smilet, der giver børn på Rigshospitalet et frirum i form af et kreativt værksted, takket være SSA-midlerne.

Til sidst skal det nævnes, at aftalen sikrer penge til bekæmpelse af ensomhed og 123 millioner til demensområdet, der skal være med til at nedbringe ventetiderne og lave en tidligere indsats mod de symptomer, der kan behandles.

Anni Matthiesen

Socialordfører