Klima og miljø

Atomkraft er en global klimaløsning

Linea Søgaard-Lidell, klima-, energi- og forsyningsordfører

13. maj 2023 kl. 11:56

Spørgsmålet om atomkraft er i denne uge blevet diskuteret i Folketingssalen på baggrund af et beslutningsforslag fra Liberal Alliance. I den forbindelse var Venstres klima- og energiordfører Linea Søgaard-Lidell også på talerstolen for at slå Venstres holdning fast.

”Atomkraft er en grøn energikilde, og verden har brug for atomkraft, hvis vi skal nå de globale klimamål. Det har selv FN slået fast. For Venstre er det vigtigt, at vi er åbne overfor ny teknologi, og lige nu er blandt andet danske virksomheder ved at udvikle en ny generation af atomkraft, som er både bedre og billigere, og den udvikling skal vi følge med i.  Der skal være gode muligheder for at udvikle ny teknologi i Danmark, også indenfor atomkraft, så vi kan bidrage til en grøn energiforsyning i Europa og på verdensplan.”

Hun slog samtidig fast, at atomkraft allerede er en afgørende del af den europæiske energiforsyning, som hænger tæt sammen. I Danmark er vi dog gået en anden vej. Vi har med Nordsøen ualmindeligt gode forhold for vindenergi, og det er her, vi har stor ekspertise i Danmark.

Linea Søgaard-Lidell, klima- , energi- og forsyningsordfører

”Jeg mener ikke, det er relevant at tale om konventionel atomkraft i Danmark lige nu. Vi har allerede anvist vejen mod en grøn energisektor med vind og sol, og i 2030 vil vores energisektor stå for under 1 procent af den danske CO2-udledning. Så det er ikke energisektoren, som er den store klimaudfordring for os i Danmark. Her har vi allerede løsninger, som virker, og som vil sikre danskerne billig og grøn energi,” siger Linea Søgaard-Lidell.

Hun har foreslået, at Folketingets klima- og energiudvalg holder en officiel høring om den nye generation af atomkraft, så Folketingets partier i fællesskab bliver klogere på udviklingen og på hvordan teknologien kan bidrage til klimahandling verden over.

Linea Søgaard-Lidell

Klima-, energi- og forsyningsordfører