Forsvar

En dag - tre gode aftaler

For lidt over en uge siden startede vi vores nye kampagne om regeringens og Venstres resultater gennem det seneste år. I dag har vi fået endnu mere fra hånden: Hele tre gode aftaler, der peger fremad og på hver sin måde gør Danmark stærkere.

Først på dagen indgik vi et bredt forlig om at liberalisere planloven, der styrker vækst og udvikling i hele landet. Det blev også besluttet, hvilket – og hvor mange – kampfly Danmark skal købe, og endelig blev regeringen og Danske Regioner enige om en ny økonomiaftale.

Venstre gik til valg på at styrke vækst og udvikling i hele Danmark. Og med det brede forlig om planloven indfrier vi netop det valgløfte. Med aftalen får kommunerne større frihed, men også de enkelte husejere, der bor i landdistrikterne og tæt på kysten, får mere handlefrihed. Det betyder eksempelvis, at man ikke længere kommer i klemme, hvis man sætter et gyngestativ eller et højbed op i baghaven.

Samtidig giver planloven mulighed for, at der i byerne kan komme større butikker til gavn for forbrugerne. Endelig får sommerhusejere mere frihed til at bebo og udleje deres sommerhus, ligesom pensionister får lov til at bo i deres sommerhus hele året rundt, hvis de blot har ejet det i ét enkelt år – modsat otte år i dag.

Klik her og del budskabet om ny planlov på Facebook.

Dagens anden brede aftale betyder, at det danske forsvar kan se frem til 27 spritnye kampfly af typen Joint Strike Fighter. Det blev resultatet af de forhandlinger, der faldt på plads i dag. Indkøbet er danmarkshistoriens største offentlige indkøb, og derfor har processen været lang og meget velovervejet, da alle aspekter skulle belyses. Med Joint Strike Fighteren får vi et topmoderne fly, der giver en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til det danske forsvar og gør Danmark mere trygt.

Klik her og læs mere om kampflyene.

Endelig blev finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og sundhedsminister Sophie Løhde (V) enige med Danske Regioner om en aftale om regionernes økonomi. Aftalen betyder, at vi løfter sundhedsvæsnet med 200 millioner i 2017. De penge kommer oveni de allerede besluttede løft, der blandt andet skal gå til bedre kræftbehandling og øget kapacitet på sygehusene.

På den måde styrker vi sundhedsvæsnet, så danskerne også i fremtiden kan få værdig behandling af høj kvalitet.

Klik her og læs mere om aftalen

Det har med andre ord været en begivenhedsrig og god dag i dansk politik.