Venstre

Tak for kampen!

Først og fremmest skal der lyde en kæmpe stor tak for indsatsen til kandidater og de mange frivillige. Endnu engang har I vist, at Venstres medlemmer kan føre kampagne på gader og stræder, online og i aviserne bedre end nogen andre. Det har været en fornøjelse at se, når mine kolleger og jeg selv har været rundt for at bakke op om jeres lokale kampagner.

Venstre har fået et hæderligt valg. Ikke så godt et valg, som vi havde ønsket. Vi er gået lidt over tre procentpoint tilbage, men vi er fortsat et stort kommunalt parti med knap en fjerdedel af stemmerne.

I landets største byer gik Venstre tilbage. Men vi beholder vores rådmandsposter og borgmesterposten i København. Tilliden til vores mange Venstre-borgmestre har været stor. Herning, Morsø, Kolding, Tønder, Nyborg, Assens og Rudersdal. Blot for at nævne nogle blandt de mange Venstre-borgmestre, der fortsætter med at bære de gyldne kæder efter valget i går.

Vi ved i skrivende stund endnu ikke, hvor mange borgmesterkæder, der skal lægges om halsen på en gæv Venstre-mand eller Venstre-kvinde. I løbet af natten er der blevet forhandlet rundt om på landets rådhuse, hvor status i skrivende stund er, at 33 Venstre-folk kan kalde sig borgmestre. Forhåbentlig kommer flere til i dag og i de kommende dage. Det kan vi godt være stolte af.

For Venstre er et parti, man kan regne med. Vi siger, hvad vi vil gøre – og vi gør, hvad vi siger. Det kan lyde banalt, men i politik er det desværre ikke altid en selvfølge.

Nu fortsætter arbejdet. Arbejdet for at forandre og forbedre ude i kommunerne og regionerne. For selv om danskerne har vist os tillid denne gang, så skal vi hver dag arbejde for at leve op til den tillid. Og vi skal udbygge den tillid, så Venstre kan stå endnu stærkere næste gang.

Vi har dog ikke vundet alle steder. Nogle steder er vi gået tilbage og har mistet borgmesterposter. Det kunne vi godt have været foruden.

Årsagerne kan være mange, og i kommunalpolitik kan det jo være helt små sager, der gør, at balancen tipper.

Jeg ved, at alle kandidater og Venstres medlemmer har arbejdet rigtig hårdt. Ikke bare i de seneste tre uger, men i flere år.

Det ved jeg, at vi også vil gøre om fire år, når vi igen skal til kommunal- og regionsrådsvalg.

Inden da kommer der dog både et folketingsvalg og et valg til Europa-Parlamentet, og lad mig sige det klart: Jeg glæder mig helt enormt til at skulle kæmpe sammen jer igen, når næste valgkamp nærmer sig.