Venstre

Venstres Frihedspris 2014 går til projekt High:five

Venstres Frihedspris 2014 gik til mentorordningen High:Five og direktør Ole Hessel.

Modtageren af Venstres Frihedspris 2014 er projekt High:five, der arbejder med at få unge kriminelle tilbage på arbejdsmarkedet. Venstres Frihedspris er stiftet for at hylde mennesker, der gør en forskel. Det gør årets prismodtagere i høj grad, forklarer regionsrådsformand Carl Holst, der står for uddelingen.

- High:five hjælper unge kriminelle, der er ved at ryge ud over kanten. Det er oftest drenge, der får en plettet straffeattest – og som så oplever, at døren pludselig smækker i, når det gælder lærepladser og uddannelsesmuligheder. Men det er unge, som vi hverken menneskeligt eller socialt har råd til at afskrive. Projektet repræsenterer det bedste af det bedste: Nemlig når frivillighed frembringer hidtil ukendte ressourcer, og når stærke kræfter rækker en hånd til dem, som mangler selvtillid og især andres tillid, siger Carl Holst.

”Se mennesket bag straffeattesten” lyder opfordringen fra High:five, som matcher den rette virksomhed med den rette unge – og som gennem hele forløbet bakker op med støtte, rådgivning og et koordineret samarbejde med politiet, kriminalforsorgen, kommunen og familien. Én af de fem sigtelinjer, som Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, lancerede på Venstres Landsmøde i 2011, var netop, at alle skal med.

- Det er kernen i det at være liberal: At holde de svage oppe – uden at holde de stærke nede. Og at stille krav og give rygstød til dem, der vil. Sænker vi forventningerne, er det misforstået godhed, som skader mere end det gavner, siger Carl Holst.

Projekt High:five blev etableret i 2006 af Virksomhedsforum for Socialt Ansvar med det formål at assistere landets private og offentlige virksomheder med at etablere job og/eller uddannelsespladser til unge, der er i fare for marginalisering på grund af kriminalitet.