Arbejdsmarked

Ny aftale om satspulje på beskæftigelsesområdet

Satspuljemidlerne på beskæftigelsesområdet er blevet fordelt.

Satspuljemidlerne på beskæftigelsesområdet er blevet fordelt i en aftale, der er indgået mellem Venstre, regeringen, SF, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance. Venstres arbejdsmarkedsordfører Hans Andersen er tilfreds med, at det er lykkedes at øge den private ansøgningspulje fra 29 mio. til 80 mio. kr.

- Vi er tilfredse med, at det ikke længere kun er kommuner, der kan søge midler til fritidsjobambassadører og til etablering af fritidsjob. Nu kan private aktører, frivillighedscentre m.v. søge om disse midler, og på den måde vil pengene række længere og kan hjælpe flere, siger Hans Andersen.

Han fremhæver også, at det er godt, at indsatsen for at få flere med på arbejdsmarkedet prioriteres.

- Mennesker med psykiske lidelser skal hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet, siger Hans Andersen, som også er godt tilfreds med, at unge mennesker på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU) nu vil kunne have et fritidsjob, uden at de oplever fuld modregning.

- Det vil give de unge en tilskyndelse til at få foden inden for på arbejdsmarkedet, siger Hans Andersen.

Desuden bliver der igangsat en målrettet beskæftigelsesindsats for veteraner.

- Udsendte kan komme hjem med ar på krop og sjæl, og derfor skal vi støtte dem til at få fodfæste på arbejdsmarkedet, når de kommer hjem igen. Vi skal gøre, hvad vi kan for at hjælpe veteraner over hele landet med at komme ud på arbejdsmarkedet, siger medlem af beskæftigelsesudvalget Jakob Engel-Schmidt.

Venstre har bl.a. været med til at sikre:

• Rum til udsatte på arbejdsmarkedet. Støtte til projekter, der skaber rum til fysisk og psykisk handicappede på arbejdsmarkedet.
  • Gældsrådgivning for borgere på offentlig forsørgelse.
  • Pulje til beskæftigelsesinitiativer for veteraner.
  • Mulighed for fritidsjob i forbindelse med Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU). Unge på uddannelseshjælp, som er på STU, kan uden modregning tjene op til 24.000 kr. (før skat) om året.
  • Fritidsjobambassadører til unge fra udsatte boligområder. Ambassadørerne skal medvirke til at styrke fritidsjobindsatsen i udsatte boligområder gennem relevante aktiviteter.