Arbejdsmarked

Sommergruppemøde: Det skal kunne betale sig at arbejde

Politisk ordfører Sophie Løhde, formand Jakob Ellemann-Jensen og gruppeformand Thomas Danielsen fremlagde det nye udspil ved Venstres sommergruppemøde.

Af Jakob Ellemann-Jensen

19. august 2022 kl. 14:37

I Venstre ønsker vi et samfund, hvor det kan betale sig at stå op om morgenen og gå på arbejde. Det gør vi, fordi vi tror på, at et arbejde er med til at skabe et liv med mere frihed og flere muligheder. Og fordi det er hele forudsætningen for et velstående Danmark.

Derfor er det også et stort problem for vores land, at den socialdemokratiske regering gang på gang har hævet de sociale ydelser og gjort det mindre attraktivt at have et arbejde.

I dag kan et par på kontanthjælp med tre børn få 466.800 kr. i samlede offentlige ydelser inkl. tilskud hvert eneste år. Det er skævt, for det gør, at gevinsten ved at tage et arbejde ikke er særlig stor.

Det vil vi rette op på, hvis der er et borgerligt flertal efter et valg. Derfor præsenterer vi i dag 11 initiativer på Venstres sommergruppemøde, der samlet set skal gøre det mere attraktivt at arbejde, så flere mennesker bliver en del af det arbejdende fællesskab.

En skattelettelse til fuldtidsarbejde

Vores udspil er klassisk Venstrepolitik, men det er tilpasset til en tid, hvor der er stor mangel på arbejdskraft på tværs af hele samfundet.

Vi foreslår derfor en skattelettelse til personer i fuldtidsbeskæftigelse. Det skal tilskynde flere til at arbejde fuldtid, da det kan bidrage til at løse problemet med mangel på arbejdskraft

Det betyder helt konkret, at man kan få en skattelettelse på 3.000 kr. om året, og for en familie, hvor to voksne er i fuldtidsarbejde, er skattelettelsen dermed 6.000 kr. om året.

Udover at lette skatten på arbejde går vi til valg på at tilbagerulle de højere dagpenge, som regeringen har givet, og vi vil genindføre kontanthjælpsloftet.

Vi vil også sænke integrationsydelsen for forsørgere, og vi vil tilbagerulle de højere offentlige ydelser, som regeringen har givet til især arbejdsløse indvandrere.

Vi gør det, fordi det skal kunne betale sig at arbejde i Danmark. Vi har brug for alle kræfter og for at få flest muligt med. For et arbejde giver dig muligheder i livet, og det gør, at du tager et medansvar for vores samfund. Det er der brug for. Så Danmark fortsat kan være et fantastisk land, hvor der er råd til at investere i vores fælles velfærd, et robust forsvar og en ambitiøs grøn omstilling.

Læs hele vores udspil her.

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste